CHARACTERISTICS OF OXY-FUEL COMBUSTION USING FLUE GAS RECIRCULATION

Document Type : Original Article

Authors

Department of Mechanical Engineering, Al–Azhar University, Cairo 11371, Egypt

Abstract

Attention has been focused on the breakdown of the protective layer of stratospheric ozone, and the accumulation of CO2 that significantly change climate patterns. In the present study a mixture of flue gas recirculation (FGR) and oxygen was used as oxidizer instead of air for CO2 capture and storage and NOx reduction. The external FGR was employed in non-premixed combustion using kerosene as fuel to investigate its effect on flame appearance and emissions. Flame exhibits the same general appearance with different FGR% and have the main characteristics of air combustion. NO concentration increases with FGR until certain value after which goes into decrease. For instant, at equivalence ratio 0.8 the NO has the same value of reference condition at about 40% FGR. The mass of emitted NO to atmosphere were reduced as a result of exhausted mass reduction and hence the peak value of NO was shifted to lower FGR%.
يتم الترکيز بشکل کبير على مشاکل طبقة الأوزون في طبقات الجو العليا وتراکم ثاني أکسيد الکربون والتي تغير في طبيعة المناخ. في هذه الدراسة يتم تدوير جزء من العادم وخلطه بالأکسجين النقي لعمل خليط بديل عن الهواء في عملية الاحتراق وذلک لتخفيض انبعاثات أکاسيد النيتروجين وکذلک سهولة فصل ثاني أکسيد الکربون وتخزينه. يتم تدوير العادم خارجيا في عملية احتراق غير سابقة الخلط باستخدام الکيروسين کوقود سائل لدراسة تأثيره على ثبات اللهب وانبعاثاته. مع النسب المختلفة من العادم المدار يسلک اللهب بشکل عام نفس سلوک اللهب عند استخدام الهواء الجوي. يزيد ترکيز أکاسيد النيتروجين مع زيادة نسبة التدوير حتى نسبة معينة بعدها يبدأ في النقصان. فمثلا عند نسبة تکافؤ حوالي 0.8 ونسبة تدوير 40% تبلغ قيمة أکاسيد النيتروجين نفس قيمتها في الحريق التقليدي. کما تنخفض قيمة أکاسيد النيتروجين المنطلقة للجو الخارجي نتيجة لنقصان کتلة العادم الکلية المنبعثة للجو.

Keywords