COMPARISON BETWEEN ELECTRICAL-POWERED AND DIESEL BUSES FOR PUBLIC TRANSPORTATION IN EGYPT

Document Type : Original Article

Authors

1 High Institute for Engineering & Technology - Obour. K 21 Cairo/Belbeis Rd. Egypt.

2 Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering at Shubra, Benha University, Cairo, Egypt.

3 Department of Transport Economics, Egyptian National Institute of Transport, Cairo, Egypt.

Abstract

Travel in Egypt is dominated by private cars, comprising 48.2 % of Egypt passenger trips, with limited use of all other modes. Reliance on personal automobiles has resulted in widespread growth, severe traffic congestion, and few public transportation options. Overcrowding means an increase in harmful emissions and reliance on diesel-powered buses for most public transportation adds to the emissions produced. As a result, emerging technologies to reduce emissions and costs, and to attract more travelers to improved transit services should be considered. This research aims to estimate electric-powered buses’ social costs and benefits represented by a reduction in vehicle operating cost, travel time, and air pollution with a concentration on the calculation to using formulas that suit the Egyptian conditions. Benefits calculation models will be applied to a specific bus route, which has two working models of buses on it. One is diesel and the other is an electrically powered bus. The comparison between them was made using data collected from Mwasalat Misr- one of the companies working in the field of passenger transport in Egypt - and also by conducting interviews and asking questions to some decision-makers and users of both busses models. Results indicate that one electric bus has a much higher equivalent annual value (EAV) than one fossil fuel- bus. Plus, the annual maintenance cost of one diesel bus is also higher than the electric bus. Consequently, although an electric bus can annually save 95000 L.E(6035 $) from fuel consumption, its annual vehicle cost (AVC) is 579225 L.E (36796$), which is higher than another diesel bus. In terms of air pollution evaluation, the value of the damage cost resulting from harmful gas emissions from one diesel bus is 173291 L.E (11,000 $) per year.The findings tell fleet operators and manufacturers about the financial ramifications of switching a bus fleet to electricpower, as well as the cost factors that allow electric buses to outperform diesel buses and the societal benefits of converting to sustainable clean energy.
 
تهيمن السيارات الخاصة على رحالت الرکاب في مصر ، حيث تشکل 2.48 ٪من ال رحالت . أدى االعتماد على السيارات الخاصه والخيارات المحدودده لوسائل النقل العام إلى نمو واسع النطاق فى اعداد السيارات الخاصه وازدحام مروري حاد. يعني االکتظاظ المرورى زيادة في االنبعاثات الضارة واالعتماد على الحافالت التي تعمل بالديزل لمعظم وسائل النقل العام يضيف إلى االنبعاثات الناتجة. ونتيجة لذلک ، ينبغي النظر في التقنيات الناشئة للحد من االنبعاثات والتکاليف ، وکذلک تحسين خدمات النقل لجذب المزيد من الرکاب. يهدف هذا البحث إلى تقدير التکاليف والفوائد االجتماعية للحافالت التي تعمل بالطاقة الکهربائية والمتمثلة في خفض تکلفة تشغيل المرکبات ووقت السفر وتلوث الهواء مع الترکيز على استخدام الصيغ والمعادالت التي تناسب الظروف المصرية .فى هذا البحث سيتم تطبيق نماذج حساب الفوائد على مسار حافالت محدد ، والذي يحتوي على نموذجين عاملين من الحافالت عليه. أحدهما تعمل بالديزل واآلخرى تعمل بالکهرباء. تمت المقارنة بينهما باستخدام البيانات التي تم جمعها من شرکة مواصالت مصر - إحدى الشرکات العاملة في مجال نقل الرکاب في مصر - وأي ًضا من خالل إجراء المقابالت وطرح األسئلة على بعض صانعي القرار ومستخدمي نموذجي الحافالت .تشير النتائج إلى أن حافلة کهربائية واحدة لها قيمة سنوية مکافئة أعلى بکثير (EAV (من حافلة وقود أحفوري واحدة. باإلضافة إلى ذلک ، تکلفة الصيانة السنوية لحافلة ديزل واحدة أعلى أي ًضا من الحافلة الکهربائية. وبالتالي ، على الرغم من أن الحافلة الکهربائية يمکن أن توفر 95000 جنيه مصري )6035 دوال ًرا أمريکيًا( سنويًا من استهالک جني ًه 36796 دوال ًرا( ، وهي أعلى من تکلفة حافلة الوقود ، فإن التکلفة السنوية للمرکبة (AVC (تبلغ 579225 ا مصريًا ) أخرى تعمل بالديزل. من حيث تقييم تلوث الهواء ، تبلغ قيمة تکلفة الضرر الناتج عن انبعاثات الغازات الضارة من حافلة واحدة جنيها 11000 دوالر أمريکي( في السنة ، وت عد نتائج البحث مهمه لمشغلي األسطول والشرکات ًمصرياً تعمل بالديزل 173291( المصنعة ذلک النها تعطى فکره عن التداعيات المالية لتحويل أسطول الحافالت الحالى الذى يعمل بالديزيل الى اسطول حافالت ، فضالً يعمل بالکهرباء عن عوامل التکلفة التي تسمح للحافالت الکهربائية بالتفوق في أدائها على حافالت الديزل والفوائد المجتمعية للتحول إلى طاقة مستدامة نظيفه .

Keywords

Main Subjects