NUMERICAL SIMULATION FOR SEAWATER AIR PRECOOLER

Document Type : Original Article

Authors

Mechanical Engineering Department, Faculty of Engineering at Shoubra, Benha University, Cairo, Egypt

Abstract

The low-temperature seawater is an important renewable source used for direct and indirect seawater air conditioning. In the northern Arabian Gulf, the water depth is insufficient for direct seawater air conditioning. So, for such circumstances, seawater can be utilized as an auxiliary for precooling the returned air from the conditioned space. In this study, atwo-dimensional numerical simulation model of crossflow for a 20-tube bank in a staggered arrangement with a diameter of 25 mm was investigated, with the pitch ratio SL/D and ST/D as 1.5 and 1.25 respectively. The air inlet velocity ranged from 2 to 5 m/s, the air inlet temperature is 28oC, and the seawater temperature of 21oC was considered.
This paper summarizedthe numerical study to predict the performance of a heat exchanger an as air precoolerby utilizing the seawater as a cold stream. The effect of tube bank arrangement is also investigated. ANSYS 20 was applied for the numerical simulation, and the best results obtained of the temperature after the air precooling coil is 22.75oC that resulting in the efficiency of the air conditioning systemmaximum improvement by 37.5 %. 
ماء البحر بدرجة حراره منخفضه مصدر مهم للطاقه النظيفه يمكن استخدامه لتكييف الهواء المباشر وغير المباشر.في شمال الخليج العربي درجة حرارة ماء البحر غير كافيه لهذا الغرض كون الأعماق ضحلهلذا ممكن الاستفاده منها في التبريد الابتدائي. في هذه الدراسه تم دراسة مقاطع طوليه لنماذج ثنائية الابعاد لحزمة انابيب مكونه أكثر من 20 أنبوب بأقطار 25 ملم مرتبه على شكل خطي وثلاثي، نسبة الخطوه الطوليه والعرضيه الى القطر هي 1.5 و1.25، سرعة دخول الهواء بين 2 الى 5 م/ثا، درجة حرارة الهواء الداخل للمبادل الحراري هي 28 مo ودرجة حرارة ماء البحر هي 21 مo استخدمت معطيات لتشغيل البرنامج، تم اختيار النموذج 20 أنبوب ثنائي الترتيب لأفضلية النتائج.
استخدم برنامج ANSYS20  مع ديناميك السوائل الحسابيه CFD  لحل معادلات الكتله والزخم والطاقه والسرعه ,  أظهرت النتائج  الحصول على درجات حراره بعد المبادل  22.75 م وهذا مما يزيد من كفاءة  منظومة  التبريد بنسبة 37.5%.

Keywords

Main Subjects