DAYLIGHTING IMPACT ON STUDENT ACADEMIC PERFORMANCE IN HIGHER EDUCATION BUILDINGS -THE CASE OF THE ARCHITECTURE DEPARTMENT

Document Type : Original Article

Authors

1 Architecture Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Nasr City, 11884, Cairo, Egypt

2 Architecture Department, Giza Higher Institute for Engineering Technology, Giza, Egypt,

3 Department of Architecture and urban planning, Faculty of Engineering, Suze canal University, Ismailia, Egypt

4 Architecture Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Nasr City, 11884, Cairo, Egypt.

Abstract

In this research, the benefits of daylight and its positive impact on student performance are emphasized. The aim is to focus on student comfort and create a suitable learning environment. This is done by studying the relationship between the presence of light as an element of the internal environment of a space and student performance of academic tasks. The research involves selecting a number of spaces within a group of university buildings, and dividing students into two groups of spaces, one with daylight and the other with artificial light. Students are then assigned to perform a set of tasks in subjects that rely on drawing, in January and again in May, 2021/2022. The results of test are monitored and compared to determine the extent to which they are affected by the presence or absence of daylight, and to conclude the positive impact on student performance. Finally, the paper works to direct attention to this aspect by decision-makers.
The results showed that the percentages of student excellence were higher under mixed lighting conditions, and the percentages of failure were lower, compared to artificial lighting conditions. The results also showed that the percentages of student excellence were higher in May compared to January, and the percentages of failure were lower, under mixed lighting conditions. This suggests that the positive impact of increasing daylight levels on student academic performance in study spaces is significant. The results of the statistical test were statistically significant for both the percentages of excellence and failure, p< 0.05.
 
فى هذه الورقة البحثية تمت دراسة تأثير الإضاءة الطبيعية على أداء الطلاب، وذلك بهدف التركيز على راحة الطلاب وتهيئة بيئة دراسية مناسبة للحصول على الفوائد المترتبة على تحقيق ذلك، من خلال دراسة مدى ارتباط وجود الضوء كعنصر من عناصر البيئة الداخلية للفراغ بأداء الطلاب للمهام الدراسية. ويتضمن البحث اختيار عدد من الفراغات داخل مجموعة من المبانى الجامعية، وتوزيع الطلاب على مجموعتين من الصالات الدراسية أحدهما تتمتع بالضوء الطبيعى والأخرى بالضوء الصناعى، وتكليف الطلاب بأداء مجموعة من المهام فى المقررات الدراسية التي تعتمد على الرسم، وذلك خلال شهري يناير ومايو، ومن ثم رصد نتائج اختبار أداء المهام ومقارنتها لتحديد مدى تأثرها بوجود أو غياب الضوء الطبيعى واستنتاج التأثير الإيجابى على أداء الطلاب، ومن ثم العمل على توجيه الإهتمام بهذا الجانب من قبل متخذى القرار من أصحاب المؤسسات والمصممين. أظهرت النتائج أن نسب التفوق فى أداء الطلاب أعلى عند توافر الإضاءة الطبيعية، ونسب الإخفاق أقل، مقارنة بظروف الإضاءة الصناعية، وأظهرت النتائج أيضاً أن نسب التفوق فى أداء الطلاب أعلى فى شهر مايو -حين تتوافر الإضاءة الطبيعية بشكل كبير- مقارنة بشهر يناير، وقد أعطت نتائج الإختبار الإحصائى دلالة إحصائية لكلٍ من نسب التفوق والإخفاق، وذلك يشير إلى التأثير الإيجابى لزيادة مستويات الإضاءة الطبيعية على الأداء الدراسى للطلاب داخل الصالات الدراسية

Keywords

Main Subjects