Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001AN INNOVATIVE MODEL FOR INTEGRATING BIODIVERSITY AND HERITAGE INTO DESIGNING VISUAL IDENTITY OF NATIONAL PARKS: A CASE STUDY OF ALSOUDAH PARK, KSA1016102912035910.21608/auej.2020.120359ENAli NAlzaedArchitectural Engineering Department, Engineering College, Taif University, Taif,
Saudi Arabia.Journal Article20201025The integration of biodiversity and heritage features into the visual design process of a national park is proposed to be an essential need to improve the park’s image, which will positively affect the attraction and comfort of tourists and the local community. There is a lack of energetic approach that assists the designer to integrate the biodiversity features in parallel into the design process. There is also a clear demand to know how to select them and integrate them into the design process. Therefore, the main challenge of this research is to propose an innovative model – visual identity design of national park (VIDNP) – that integrates biodiversity features into the design of the national park’s identity. The VIDNP is based on the design thinking process of the brand as well as biodiversity and heritage features. Generally, our studies build knowledge and apply it relatively to Alsoudah Park through selecting the main elements and biodiversity features that can be implemented in the future.<br /> <br /> مقترح دمج التنوع البيولوجي وميزات التراث في عملية التصميم المرئي للمتنزه الوطني ليکونا مکونين أساسيين لتحسين صورة المنتزه ، مما سيؤثر بشکل إيجابي على جذب وراحة السياح والمجتمع المحلي. حيث هناک نقص في النهج النشط الذي يساعد المصمم على دمج ميزات التنوع البيولوجي بالتوازي في عملية التصميم. هناک أيضًا طلب واضح لمعرفة آلية وکيفية الاختيار والدمج في عملية التصميم. لذلک ، يتمثل التحدي الرئيسي لهذا البحث في اقتراح نموذج مبتکر لتصميم الهوية المرئية للمتنزه الوطني الذي يدمج ميزات التنوع البيولوجي في تصميم هوية المنتزه الوطني. يعتمد النموذج والنهج على نهج عملية التفکير في تصميم العلامة التجارية بالإضافة إلى تضمين ميزات التنوع البيولوجي والتراث. بشکل عام ، تقوم دراساتنا ببناء المعرفة وتطبيقها نسبيًا على حديقة السودة من خلال اختيار العناصر الرئيسية وميزات التنوع البيولوجي التي يمکن تنفيذها في المستقبل.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001THE ROLE OF ARCHITECTURAL DESIGN IN SUPPORTING THE REQUIREMENTS OF USERS WITH INTELLECTUAL DISABILITY1213122612036010.21608/auej.2020.120360ENGhada HafezAwaadArchitecture, Faculty of engineering, Suez Canal university, Ismailia, EgyptEngineering administration, Suez Canal Authority, Ismailia, Egypt.Essam El-dinBadranArchitecture and Urban Planning Department, Faculty of engineering Suez Canal University, Ismailia, Egypt.Faisal MahmoudAbulazmArchitecture and Urban Planning Department, Faculty of engineering Suez Canal University, Ismailia, Egypt.Journal Article20201025Architecture is mainly concerned with establishing an appropriate environment that enables individuals to live in comfortable environment that guarantees his dignity. The problem of people with intellectual disability is in movement from one place to another and lack of training and skills with the surrounding environment as he depends in most cases on individuals or assistive devices, and to be able to deal in a more flexible way in public and private spaces like government buildings, markets, recreational and service buildings, and other buildings that may be frequented by, it is required to achieve a architectural technical standards related to services located in those places in terms of their positions, dimensions and required spaces. Design considerations are divided into physical problems (mental - behavioral - mobility - hearing - visual), and psychological needs (intimate atmosphere - containment - privacy - simplicity and clarity - ease of movement - colors). Egypt sought through years of time to provide support and requirements that work on the care and rehabilitation of the disabled and allocated so many agencies and institutions that serve those requirements such as youth and the labor force and the Ministry of Education, health and housing. A study was conducted on the current situation of a building that deals directly with individuals with intellectual disability (Suez Canal Authority capacity center) and evaluated that data and knowing the strengths and weaknesses points based on what has been extracted from standard design considerations. These considerations could be taken into account as guidelines for the decision makers through setting and enforcing the legislation.<br /> <br /> الهندسة المعماریة تتعلق ببناء البیئة الملائمة للمستخدم بطریقة تمکنه من العیش براحة فی هذه البیئة وبشکل یضمن کرامته، وتتمثل مشکله ذوى الإعاقة الذهنیة فی الحرکة والتنقل من مکان لأخر وقله التدریب والمهارات مع البیئة المحیطة إذ یعتمد فی معظم الحالات على من حوله من أفراد أو أدوات مساعدة، ولکی یتمکن من التعامل بطریقة أکثر مرونة بالأماکن والمبانی العامة والخاصة کالدوائر الحکومیة والأسواق والمبانی الترفیهیة والخدمات وغیرها من المبانی التى قد یتردد علیها فإن الأمر یتطلب تحقیق اشتراطات ومعاییر فنیة متعلقة بالخدمات المتواجدة فی تلک الأماکن من حیث أوضاعها وأبعادها والفراغات المطلوبة. وتنقسم الاعتبارات التصمیمیة إلى مشکلات عضویة (عقلیة - سلوکیة – حرکیة – سمعیة – بصریة) واحتیاجات نفسیة ( جو حمیمی – احتواء – خصوصیة – البساطة والوضوح – سهولة التنقل – الألوان ).<br /> وسعت مصر خلال سنوات من الزمن لتقدیم الدعم والمتطلبات التی تعمل على رعایة وتأهیل المعاقین وخصصت لذلک العدید من الجهات والمؤسسات التی تخدم تلک المتطلبات مثل جهاز رعایة الشباب والقوى العاملة ووزارة التربیة والتعلیم والصحة والإسکان. وتم دراسة الوضع الراهن لحالة دراسیة لمبنى یتعامل مع أفراد ذوی الإعاقة الذهنیة مباشرة (مرکز القدرات بهیئة قناة السویس) وتقییم تلک البیانات ومعرفة نقاط القوة والضعف وذلک بناءاً على ما تم استخلاصه من اعتبارات تصمیمیة قیاسیة یمکن أخذها کنقاط استرشادیة لمتخذی القرار لسن ووضع النصوص التشریعیة للعملیة التصمیمیة لمبانی المعاقین ذهنیاً.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001ENHANCEMENT OF CONCRETE ELEMENTS AND ITS EFFECT ON NATURAL LIGHTING992100212036110.21608/auej.2020.120361ENSara NElkabanyArchitecture Department, Faculty of Engineering(Girls), Al-Azhar University, Cairo, EgyptAhmed MohamedElkordyArchitecture Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.Hesham AhmedSobhArchitecture Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.Journal Article20201025this paper proposes to study the role of structural elements in buildings for functional, aesthetic aspects and lighting and Interest in the optimization of the structural system for load-bearing walls of concrete to increase the external lighting openings and reduce the cost while enhancing the strength of concrete as well as reducing its density. The problem lies in the fact that the bearing walls of the walls have less use of lighting openings in addition to the high cost due to the use of the traditional process of design without use optimization processes of design as they have a major role in reducing the cost while maintaining the aesthetic required. During this study, this accomplished through analyzing the case studies of the broad museum building and the Victoria Gate where different types of concrete used. SolidThinking Inspire used to create the study model using the morphology tool. The design of the model depends on the algorithm for optimization of the topology, and the optimization models compared with the case studies selected before the improvement process in terms of shape, increase in stiffness, the difference in density, and area of the lighting openings. The optimization results found to be effective and designed with the highest strength to prevent deformation that reflected in the increase in lighting openings and reduce cost<br /> <br /> تهدف هذه الدراسة إلى دراسة دور العناصر الانشائية فى المبانى من الناحية الوظيفية والجمالية والاضاءة والاهتمام بتحسين النظام الإنشائي لواجهات الحوائط الحاملة من الخرسانة وذلک لزيادة فتحات الاضاءة الخارجية والتقليل من التکلفة بجانب تعزيز متانة الخرسانة وتقليل تقليل کثافتها. تکمن المشکلة في أن واجهات الحوائط الحاملة تقل فيها استخدام فتحات الاضاءة نظرا لان هذا النظام الانشائى لا يسمح فيه باستخدام فتحات إضاءة بمساحات کبيرة فى الحائط الخارجى بالاضافة الى انها تحتاج إلى تکلفة عالية ويرجع ذلک الى استخدام الطرق التقليدية فى التصميم دون الإستعانة بعمليات تحسين التصميم حيث يکون لها دور کبير في تقليل التکلفة مع الحفاظ على الشکل الجمالي المطلوب. خلال هذه الدراسة يتم تنفيذ ذلک من خلال تحليل دراسات الحالة لمبنى المتحف الواسع وبوابة فيکتوريا حيث استخدمت انواع مختلفة من الخرسانة. تم استخدام برنامج SolidThinking Inspire لانشاء نموذج الدراسة باستخدام أداة التشکل. يعتمد تصميم النموذج على خوارزمية تحسين الطوبولوجيا وسيتم مقارنة النماذج بعد عملية التحسين مع دراسات الحالة المختارة قبل عملية التحسين من حيث الشکل وزيادة الصلابة واختلاف الکثافة ومساحة فتحات الاضاءة بالمبنى وکيف يؤثر ذلک التحسين على تقليل التکلفة لکل نموذج. تم العثور على نتائج التحسين لتکون فعالة ومصممة بأقصى صلابة من أجل منع التشوه الذي ينعکس بوضوح في زيادة فتحات الاضاءة وتقليل التکلفة خلال مراحل التصميم الأولية.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001FINITE ELEMENT ANALYSIS OF EMBANKMENTS ON SOFT CLAY96397012036210.21608/auej.2020.120362ENMoamen EAbd El RaoufCivil Engineering Department, Faculty of Engineering, Al- Azhar University, Qena, Egypt.0000-0002-6794-5952Journal Article20201025Soft clay soil is characterized by high compressibility and low shear strength, so the settlement is the major problem facing the embankment constructed on soft clay soils and causes an increase in the cost of maintenance. Numerical analysis has been carried out to study some parameters affect the settlement of embankment founded on soft clay such as, the clay thickness (h<sub>c</sub>) and the width of the embankment base (B), and the stiffness of clay layer. The lateral extrusion due to the settlement of the embankment was also included. The results of the finite element analysis were verified using field and the traditional method results. Numerical analysis was performed using the GEO5 finite element program. Finally, the results of the finite element analysis were discussed in detail.<br /> <br /> يمتاز الطين اللين بالإنضغاطية العالية ومقاومته المنخفضة للقص , لذلک يعتبر الهبوط هو المشکلة الأساسية التي تواجه الجسور المؤسسة على طين لين . فى هذا البحث تم إجراء تحليل عددى باستخدام برنامج يعتمد على نظرية العناصر المحدودة لجسر مؤسس على طين لين وله قياسات حقلية للتحقق من نتائج البرنامج. کما تمت دراسة بعض العوامل المؤثرة على الهبوط أسفل الجسور المؤسسة على طين لين وشملت تلک المعاملات الآتي : تأثير کلا من : جساءة طبقة الطين و النسبة بين سمک طبقة الطين وعرض قاعدة الجسر, تم أيضاً دراسة البثق الجانبي للتربة الناتج عن الهبوط, کما تم التحقق من النتائج عن طريق مقارنتها مع نتائج حقلية وأخرى مستنتجة من الطرق التقليدية , في نهاية البحث تم تضمين نتائج الدراسة ومجموعة من التوصيات.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001EXPERIMENTAL AND NUMERICAL STUDY OF THE ISOMETRIC COGGED BIAXIAL GEOGRID (ICB-GGR)1052106312036510.21608/auej.2020.120365ENIslam AElkorashiDepartment of Civil Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.M BEl SideekDepartment of Civil Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.AHassanAssistant Professor, Department of Civil Engineering, Tanta University, Tanta, Egypt.YousryMowafyAssistant Professor, Department of Civil Engineering, Tanta University, Tanta, Egypt.AhmedFaroukAssistant Professor, Department of Civil Engineering, Tanta University, Tanta, Egypt.Journal Article20201025The main factors affecting the soil-geogrid interaction are friction, interlocking of the soil through the apertures and the soil particles size.In the present study a hypothesis assumption of modifying the conventional Biaxial Geogrid by adding cubic cogsdistributed in a sine wave order on both sides of the geogrid ribs, that could improve the soil-geogrid interaction by generate interlocking mechanism between the ribs and the soil.“ICB-GGR”is the name of the proposed geogrid as an abbreviation for Isometric Cogged Biaxial Geogrid. To achieve the main goal of this study, an experimental test program wasimplemented and the conducted results wereused in executing a numerical model of the laboratory testsusing the PLAXIS 2D program. Results of the experimental tests showed improvement in shear resistance of about 50% when using the ICB-GGR in sand compared to using the Biaxial Geogrid under the same conditions. Typically, reliable numerical model has been established and achieved compliance with the experimental results by about 88%.<br /> <br /> إن العوامل الرئيسية المؤثرة على التفاعل بين التربة والشبکات المصنعة هي: الاحتکاک والتداخل بين حبيبات التربة من خلال فتحات الشبکات المصنعة بالإضافة لحجم حبيبات التربة. في هذه الدراسة تم افتراض نظرية بأن تعديل الشکل التقليدي للشبکات المصنعة بإضافة سنون مکعبة موزعة بشکل زاوية الجيب على جانبي أضلاع الشبکة يمکن أن يحسن التفاعل بين الشبکة والتربة عن طريق توليد آلية تداخل بين الأضلاع والتربة. تم تقديم الشبکة المبتکرة باسم " الشبکة المسننة المصنعة ثنائية المحور". ولتحقيق الهدف الرئيسي من الدراسة, نُفذبر نامج تجارب معملية واسُتخدمت النتائج المستخلصة لتنفيذ نموذج رقمي للاختبار المعملي باستخدام برنامج ثنائي الإبعاد .وقد أظهرت نتائج الاختبارات المعملية تحسناً في مقاومة القص يقدر ب 50% عند استخدام الشبکة المسننة في الرمل مقارنة بنتائج اختبارات الشبکة التجارية تحت نفس الظروف.وعلى نحوٍ عالٍ من التطابق, بينت نتائج التحليل الرقمي توافق بنسبة حوالي 88% مع نتائج الاختبارات المعملية.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001STUDY OF BENTONITE USAGE IN ENVIRONMENTALLY FRIENDLY CONCRETE1112112412036610.21608/auej.2020.120366ENSoheir AbdelfatahGhonaimDepartment of Chemical Engineering, Faculty of Engineering and Technology, Badr University Cairo, Egypt.Rana AbdelMotalebMorsyDepartment of Civil Engineering, Housing and Building Research Center, Giza, Egypt.Journal Article20201025Production of cement generates a huge amount of carbon dioxide emissions into the environment, utilization of pozzolanic materials in concrete is a better solution for this environmental problem. Several studies are conducted for using of pozzolanic materials such as fly ash, ground granular blast furnace slag, and silica fume as a pozzolanic material in concrete. A few studies were available on using bentonite in concrete. Bentonite is mainly clay contains rich amount of silicain which obeys the pozzolanic properties. The objective of present study is to find out the effectiveness of using bentonite and waste rubber crumb in the design mix of concrete. An experimental investigation is performed on concrete mixtures to study the effect of using bentonite as a partial replacement of cement and conducting an environmentally friendly concrete using crumb rubber in the concrete mixtures as a partial replacement of fine aggregates. Cement is partially replaced by volume (2%, 5%, 10%, 15%, 20%) with Bentonite and fine aggregate is partially replaced (5%, 20%, 25%, 30%, 40%) with crumb rubber. Slump tests were conducted to evaluate the workability of fresh concrete. Compressive strength of cubes at 7days and 28 days, splitting strength and abrasion strength at 28 days are studied and compared with conventional concrete. A part of research work addresses the effect of using bentonite and waste rubber crumb on durability of concrete. For this purpose, specimens were submerged in solution containing 50 g/l of NaOH and H<sub>2</sub>SO<sub>4</sub>. Based on the test results, the ideal percentage of mix which shows maximum compressive strength is identified. The results showed that the compressive strength of the concrete was generally increases when bentonite replaced a part of the cement and decreases with the replacement of fine aggregates by the waste crumb rubber. Although the using of bentonite and crumb rubber decreases the compressive strength. The optimal mixture from the laboratory experimental investigation is 5% reduction of cement content and 20% of fine aggregates replacement that exhibited a compressive strength of 30 MPa at 28 days. The test results substantiate the feasibility to develop environmentally friendly concrete using bentonite and crumb rubber in the concrete mixtures.<br /> <br /> فى هذا البحث ،تم دراسة استخدام البنتونیت کبدیل جزئی للأسمنت ومخلفات المطاط کبدیل جزئى للرکام الناعم فى الخرسانة الصدیقة للبیئة، تم مقارنة نتائج إختبارات قابلیة التشغیل ومقاومة الضغط و مقاومة الشد الغیر مباشر (الانفلاق) ومقاومة البرى والإستدامة بالخرسانة التقلیدیة.أوصت الدراسة بإمکانیة إستخدام البنتونیت حتى 5% کبدیل للأسمنت وإستخدام مخلفات المطاط حتى 20% کبدیل للرکام الناعم فى الخلطات الخرسانیة.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001REUSE OF WATER TREATMENT SLUDGE IN COAGULATION PROCESS FOR THE TREATMENT OF RAW WATER FROM RIVER NILE1102111112036710.21608/auej.2020.120367ENMohamed اHegazyDepartment of Civil Engineering and Construction, British University in Egypt (BUE)OmarAssemDepartment of Civil Engineering and Construction, British University in Egypt (BUE)Journal Article20201025The process of recovery and reuse of water treatment sludge as a coagulant perform a sustainable solution that benefices economically and environmentally. High safety concerns are to be take in consideration during reuse of water sludge in water purification. Most of the previous researchers have applied several full-scale separation methods for an effective purification of coagulant, without pointing to the performance of the coagulant treatment. In this research we studies the characteristics of sludge resulted from the treatment process of raw water from the river Nile, then the produced sludge is chemically treated with an acid in order to reuse it again in coagulation. Acidified water treatment sludge performance in removing turbidity and dissolved organic carbon DOC have been evaluated. The optimum coagulant dose determined for coagulation process of raw Nile water was 36 ml/l, while the optimal pH range concluded for higher turbidity removal was from 6 to 8. The resulted water treatment sludge found to be reliable to use in conventional water treatment process. The study recommended for better performance of coagulation, to add a partial amount (at least 20 % of coagulant dose) of the proper coagulant to the recovered water sludge.<br /> <br /> تؤدی عملیة استعادة وإعادة استخدام الحمأة الناتجة عن عملیة معالجة المیاه کمخثر إلى حل مستدام یستفید منه اقتصادیًا وبیئیًا. یجب الأخذ فی الاعتبار اهمیة تطبیق معاییر السلامة أثناء إعادة استخدام حمأة المیاه فی تنقیة المیاه. قام معظم الباحثین السابقین بتطبیق العدید من طرق الفصل واسعة النطاق لتنقیة فعالة للمخثر ، دون الإشارة إلى درجة أداءه فى مرحلة التخثر. فی هذا البحث نقوم بدراسة خصائص الحمأة الناتجة عن عملیة معالجة المیاه الخام من نهر النیل ، ثم یتم معالجة الحمأة المنتجة کیمیائیاً بحمض لإعادة استخدامها مرة أخرى فی مرحلة التخثر. تم تقییم أداء حمأة معالجة المیاه الحمضیة فی إزالة العکارة والکربون العضوی القابل للتحلل. کانت الجرعة المثلى للمخثر المحددة لمرحلة تخثر اثناء عملیة معالجة میاه النیل الخام 36 مل / لتر ، فی حین أن نطاق الرقم الهیدروجینی الأمثل الذی تم التوصل إلیه لإزالة مستویات أعلى من العکارة کان من 6 إلى 8. أوجدت الدراسة قابلیة اعادة استخدام الحمأة الناتجة من عملیة معالجة المیاة التقلییدیة کمخثربدیل فى مرحلة تخثر المیاه . کما أوصت الدراسة للحصول على أداء أفضل للمخثر ، إضافة کمیة جزئیة (20 ٪ على الأقل من جرعة التخثر) من التخثر المناسب إلى حمأة المیاه المراد إعادة استخدامها.<br /> <strong> </strong>Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001SIMULATION BETWEEN IN-SITU PILE LOAD TEST AND NUMERICAL ANALYSIS OF LARGE DIAMETER BORED PILE IN PORT SAID EAST PORT-EGYPT1074109112036810.21608/auej.2020.120368ENSahar AdelEl-meligyDepartment of Structural Engineering, Faculty of Engineering, Mansoura University, Mansoura, Egypt.AdelGabrDepartment of Structural Engineering, Faculty of Engineering, Mansoura University, Mansoura, Egypt.WaleedEL-SekellyDepartment of Structural Engineering, Faculty of Engineering, Mansoura University, Mansoura, Egypt.Journal Article20201025At the end of 2015, Suez Canal Authority and Ministry of defense planned the construction of a new container terminal at east of Port Said port. The project comprises the construction of approximately 2.5 KM of new quay wall fully equipped to accommodate large container vessels. large diameter bored piles (~72 m in length and 1.20 m in diameter) were used to transmit the load to the soil safely. According to several international codes and foundation design standards, field loading tests are the most effective way to evaluate the pile's bearing load capacity. However, loading until failure is hard to achieve. In this paper, numerical analysis using (PLAXIS 2D, V8.2) was carrying out to simulate load-displacement curve of load test for large diameter bored piles at the location of Port Said East Port, Egypt, as well as, (All Pile, V.6) which is relied on (p-y) analysis curve. Avery good match was observed between numerical analysis using PLAXIS and the pile load tests in loading-unloading cycles along the pile shaft and the percentage of compatibility is about 95%. In contrast to PLAXIS, there are a significant difference between the results of All pile program and pile load test and the percentage of match is approximately 75%.<br /> <br /> في نهاية عام 2015, عزمت هيئه قناة السويس و وزاه الدفاع علي إنشاء محطة حاويات جديدة في ميناء شرق بورسعيد. يتکون المشروع من بناء ما يقرب علي 2.5 کيلو متر من الجدار الجديد لرصيف مجهز بالکامل لاستيعاب سفن الحاويات الکبيرة. لذلک تم استخدام خوازيق ذات أقطار کبيره (القطر 1.2 متر ,الطول حوالي 72 متر) لنقل الأحمال الي التربة بأمان. وفقا للعديد من المواصفات ومعايير التصميم الدولية, فان اختبار التحميل الحقلي هو الطريقة الأکثر فاعليه لحساب قدره تحمل الخازوق ومع ذلک فانه من الصعب الوصول لمرحله الانهيار في هذا النوع من الخوازيق. في هذا البحث تم إجراء التحليلات العددية لمحاکاة منحني الحمل-الازاحه في اختبار التحميل للخوازيق ذات الأقطار الکبيرة التي تم إجراؤها في ميناء شرق بورسعيد باستخدام البرنامج العددي بلاکسيسز للتحقق من معاملات نموذج الحدود اللا متناهية التى تتحکم فى سلوک منحنى الحمل والهبوط للخازوق. اظهر هذا البحث وجود تتطابق جيد جدا بين التحليلات العدديه باستخدام برنامج ال بلاکسيسز واختبارات التحميل في الموقع وهذه النسبة وصلت لحوالي 95% . ولکن هذه النسبة انخفضت الي 75% عند استخدام برنامج أول بايل. ومن خلال هذه النسب نستطيع ربط نتايج اختبارات التحميل للخوازيق بطريقــــــــه الحــــدود اللا متناهيه.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001BEHAVIOR OF REINFORCED CONCRETE COLUMNS CONFINED WITH PRESTRAINED SHAPE MEMORY ALLOY PLATES1092110112036910.21608/auej.2020.120369ENAmr MHilalStructural Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.Journal Article20201025External confinement of concrete columns increases the column capacities. This is essential for deficient columns to restore their named capacity, or for safe columns to enhance their capacities if required. This paper introduces a simple technique using the superior properties of shape memory alloys (SMA) to actively confine circular concrete columns. The SMA plates were tensioned prior to confinement and placed in their exact locations. The temperature change was applied after the plates were placed on the columns, leading the SMA plates to compress the columns.<br /> The experimental program consisted of six circular concrete columns specimens (100 mm diameter, 600mm height). The parameters studied in the experimental program are the applied tension force to the external stirrups prior to the confinement process, and type of confinement (active or passive). The increase of the column capacities due the active SMA confinement was observed, as well as the change of the column behavior after active confinement. Finite element models were performed using ABAQUS software to verify the experimental results. The paper concluded an increase of (17%-38%) in the column capacities compared with the unconfined column. The finite element analysis showed close results to the experiment program, which could lead to a future wide range study to generalize this simple technique on different concrete columns.<br /> <br /> التدعیم الخارجی للأعمدة الخرسانیة یزید من قدرة الأعمدة على تحمل الإجهادات. و یکون التدعیم ضروریا فی حالة الأعمدة التی بها عیوب لإستعادة کامل کفاءتها مرة أخرى، و کذلک للأعمدة الآمنة لرفع کفاءتها إذا کان ذلک مطلوبا. تقدم هذه الدراسة أسلوبا بسیطا لاستغلال الخواص المتفردة للألواح السبائک الذکیة لإحاطة الأعمدة الخرسانیة إیجابیا، حیث تم شد ألواح السبائک الذکیة بنسبة الإنفعال المطلوبة قبل وضعها على الأعمدة، ثم تمت إحاطة الأعمدة بالألواح فی الأماکن و المسافات المطلوبة، ثم تم تسخین الألواح لتضغط على الأعمدة الخرسانیة و هی تحاول الرجوع لطولها الأصلی. تم عمل برنامج عملی مکون من ستة عینات أعمدة خرسانیة دائریة بقطر 100مم و طول 600مم، و تم تغییر قوة الشد للألواح و کذلک نوع الإحاطة (سلبی و إیجابی). تم مراقبة نسبة الزیادة فی الحمل الأقصى للأعمدة و کذلک تغیر سلوک الأعمدة مع تغیر نوع الإحاطة و قوة الشد السابقة. تم عمل نماذج رقمیة للأعمدة باستخدام برنامج أباکوس ABAQUS للتأکید على نتائج البرنامج العملی.<br /> توصلت الدراسة إلى التأکید على فاعلیة المواد الذکیة فی الإحاطة الإیجابیة و السلبیة للأعمدة الخرسانیة و تم رفع کفاءة الأعمدة بنسب تتراوح من (17%) و حتى (38%) مقارنة بالعمود غیر المحاط. و أظهرت النماذج الریاضیة توافقا جیدا مع النتائج العملیة مما یمهد الطریق لعمل دراسة نظریة موسعة باستخدام النماذج الریاضیة لتطبیق لتطبیق طریقة الإحاطة المقترحة على أعمدة خرسانیة مختلفة.<br /> Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001COMBINED EFFECT OF STIRRUP VOLUMETRIC RATIO WITH VERTICAL STEEL BARS ON THE BEHAVIOR OF R.C. COLUMNS UNDER AXIAL LOADS1125114512037010.21608/auej.2020.120370ENMohamed KamelAbd-ElhamedDepartment of Structural Engineering, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.Journal Article20201025Most international codes in the design of R.C. columns use only the vertical steel bar effect in determining ultimate load capacity. No combination effect of stirrup volumetric ratio with vertical steel bar has been taken in design of the R.C. column. The present study deals with an experimental and analytical analysis of the behavior of reinforced concrete columns with different percentage of vertical steel bars (µ) and stirrups volumetric ratio (ρ v). A total of sixteen R.C. columns with cross-section (250x250x1000) mm were tested and divided into four groups and tested until failure under axial load. Group 1 consisted of four columns with vertical steel bars with (µ) = 0.18% and stirrups (ρ v) = (0.27%, 0.48%, 0.75 and 1.09%). Group 2, 3 and 4 having same stirrups (ρ v) % with vertical bars (µ) = (0.32%, 0.50%, 0.75%) respectively. The test results showed that increasing in the percentage of vertical steel bars (µ) = (0.18% up to 0.73%) give an increase of the ultimate failure load up to 9.7%. Also, increasing percentage of stirrups volumetric ratio (ρ v) = (0.27% up to 1.09 %) gives an increase of the ultimate failure load up to 12.3% and enhancement in ductility of columns Thus, the increase in the ultimate load of columns due to stirrups effect should be taken into consideration in the design of R.C columns. The analytical analysis (FEA) models can be simulate the experimental behavior of tested columns and can be suitable to reduce time and cost. <br /> <br /> تدخل معظم الأکواد العالمیة عند تصمیم الأعمدة الخرسانیة المسلحة تأثیر الحدید الرأسی فقط عند حساب الحمل الأقصی ولا یدخل فی تصمیم الأعمدة التأثیر المشترک بین حدود الکانات والحدید الرأسی.<br /> هذه الدراسة تناولت عمل تجارب عملیة ونظریة لدراسة تأثیر تغییر نسب الحدید الرأسی والکانات الأفقیة.وتم اختبار ستة عشر عمود خرسانی بقطاع 25* 25* 1 متر وتم تقسیمهم إلی أربع مجموعات :المجموعة الأولی: تحتوی علی أربع أعمدة بنسب حدید% 0.18 ونسب الکانات ( 1.09% و0.75%و 0.48%و 0.27%) المجموعة الثانیة والثالثة والرابعة : لهم نفس نسب حدید الکانات الأفقیة مع تغییر فی الحدید الرأسی بنسبة ( 32%و 50%و 75 %) علی الترتیب. وأظهرت نتائج الاختبارات کالتالی :<br /> زیادة نسبة الحدید الرأسی أدت إلی زیادة الحمل الأقصى للأعمدة حتی 9.7% . زیادة نسبة الکانات الأفقیة أدت إلی زیادة الحمل الأقصى للأعمدة حتی 12.3 % مع وجود تحسن ملحوظ فی الممطولیة. ولذلک فإن الزیادة فی الحمل الأقصى نتیجة التغییر فی نسب حدید الکانات یجب أن یؤخذ بعین الاعتبار فی أعمال تصمیم الأعمدةAl-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001OPTIMAL LOCATION AND SIZING OF SVC CONSIDERING SYSTEM LOSSES, VOLTAGE DIVISION AND SYSTEM OVERLOAD1040105112037110.21608/auej.2020.120371ENH AM. KanaanElectrical Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Nasr City, Cairo, Egypt.M MEL-GazaarElectrical Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Nasr City, Cairo, Egypt.M AA. MehannaElectrical Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Nasr City, Cairo, Egypt.Journal Article20201025Flexible Alternating Current Transmission Systems (FACTS) devices have been suggested as an efficient solution for regulating bus voltage and controlling in power flow in electrical power networks, which leads to improve stability and reduce the loss of electrical power. Suitable location and the appropriate size of these devices can lead to control line flow and maintain the voltage at each bus at the desired level and so recover system security. This paper shows comparison study between two techniques from artificial intelligent techniques to determine location and optimal size of FACTS devices based on power losses, voltage division and system over load. Also, in this paper a comparison between multi- and single objective function to find the optimal location and optimal size of SVC has been carried out. The proposed algorithms are simulated annealing and particle swarm optimization and are tested on modified IEEE 30-bus power system for optimal allocation of Static VAR Compensator (SVC) as a kind of FACTS devices and results are presented.<br /> <br /> تم اقتراح أجهزة تعويض القدرة غير الفعالة کحل فعال لتنظيم جهد الناقل والتحکم في تدفق الطاقة في شبکات القدرة الکهربائية ، مما يؤدي ذلک إلى تحسين الاستقرار وتقليل فقدان الطاقة الکهربائية. يمکن أن يؤدي الموقع المناسب والسعة المناسبه لهذه النبائط إلى التحکم في تدفق سريان القدرة والحفاظ على الجهد عند کل ناقل في المستوى المطلوب وبالتالي استعادة أمان المنظومة الکهربية. تم في هذا البحث عرض دراسة مقارنة بين خوارزمية محاکاة التلدين وتحسين سرب الجسيمات لتحديد موقع وسعة أجهزة تعويض القدرة غيرالفعالة على أساس فقدان الطاقة وتقليل الفقد في الجهد وخفض حمولة المنظومة الکهربية . أيضا ، يقارن هذا البحث بين مشکلة التحسين متعددة الأهداف ومشکلة التحسين ذات الهدف الواحد للعثورعلى الموقع والسعة المثلي لـمعوض القدرة غير الفعالة. وقد تم اختبار الخوارزمية المقترحة على منظومة المعدل للبحث عن الموقع والسعة المثلي لمعوض القدرة غير الفعالة کنوع من أجهزة تعويض القدرة غير الفعالة وقد تم عرض نتائج هذا الإختبار.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001EFFECT OF PCM INTEGRATION AT DIFFERENT HEIGHTS OF REFRIGERATOR CABINET1199121212037210.21608/auej.2020.120372ENMoataz MRaoufMechanical Engineering Department, The Higher Technological Institute,10th
of Ramadan City, Egypt.M GMousaMechanical Power Engineering Department, Faculty of Engineering, Mansoura University, El-Mansoura, Egypt.OAbdelrehimMechanical Power Engineering Department, Faculty of Engineering, Mansoura University, El-Mansoura, Egypt.E AAbdel-HadiMechanical Engineering, Banha University, Shubhra, Egypt.Journal Article20201025In this study, a refrigeration system developed by phase change material, PCM, is compared to a conventional refrigerator. Equal thermal loads (i.e. water) are gripped bythe evaporator cabinet at different height levels apart from the evaporator surface. In the modified refrigerator, different PCMs are attached to the bottom side of the stored products. Then a comparison between products of the conventional and modified refrigerator is held using multiple parameters such as: minimum approachable temperature and temperature fluctuation during cyclic operation. While, period factor and heat recovery gained are investigated at planned power outage intervals. The <br /> 01involved PCMs types are (i.e. C-18, RT-9, cooler shock) while paring both of (RT-9 and C-18) is developed. Tests performed at different heights with the lower evaporator surface as the reference point show that RT-9 PCM achieves the maximum net energy saving ratios of 23% at dimensionless heights of H=0.25 and 25% at H=0.375.<br /> <br /> فی هذه الدراسة تم العمل على تطویر منظومة تبرید (ثلاجة منزلیة) باستخدام مواد متغیره الطور و مقارنة أدائها قبل و بعد التطویر. تجارب المقارنة قد عقدت عبر إضافة أحمال حراریة متساویة (من المیاه) داخل کابینة المبخر الخاصة بکلتا المنظومتین. تم إرفاق أنواع مختلفة من المواد متغیره الطور أسفل المنتجات المجمدة بهدف تخزین الطاقة الحراریة الکامنة أثناء تشغیل المنظومة و إطلاقها أثناء انقطاع التیار لإبقائها مجمدة و بالتالی حمایتها من التلف (بدایة الانصهار). التجارب قد أجریت عند أکثر من ارتفاع بدایة من السطح السفلی للمبخر ووصولاً لأقصى ارتفاع متاح لرف التخزین داخل کابینة المبخر.المقارنة القائمة بین نظامی التبرید التقلیدی والمطور کانت عبر قیاس مدى التغیر الذی طرأ على عدد من العوامل المؤثرة مثل : قابلیة التجمید السریع, الوصول بالمنتجات المجمدة إلى لدرجات حرارة اقل من مثیلاتها التقلیدیة إثناء عمل منظومة التبرید, وأیضا حساب معامل إطالة أمد الانصهار (الناتج عن تراکم زمن الحفظ للمنتجات المعدلة نسبة للتقلیدیة ) فضلا عن احتساب نسبة استعاضة الطاقة المختزنة إثناء انقطاع التیار الکهربی عن المنظومتین بشکل متعمد. فان أکبر نسبه توفیر للطاقة قد تحققت عند قیم ارتفاعات لا بعدیة تساوی 0.25 و 0.375 بنسب قدرها 23% و 25% على الترتیب باستخدام مادة (ارتى -9) بالمقارنة بالحالات المماثلة فی منظومة التبرید التقلیدیة Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001DESIGN AND MODELLING OF BIODIESEL FUELED COMBUSTION CHAMBER97198012037310.21608/auej.2020.120373ENA KAzabDepartment of Mechanical Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.M AElkadyDepartment of Mechanical Engineering, Suez Canal University, Ismailia, Egypt.Tamer MIsmailDepartment of Mechanical Engineering, Suez Canal University, Ismailia, Egypt.Journal Article20201025Gas turbines combustion chambers (CC) are considered compact, high thermal power generator with low emissions when compared with conventional burners. The hot gases exiting from the gas turbine CC are of moderate temperature range (900 to 1100 K). Large quantities of homogeneous temperature distribution gases can be attained. Many industrial heating applications requires homogeneous and moderate temperature heating medium. The present study main objective is to design a combustor for heating purposes based on the main concept of the technology employed in gas turbine combustor design. The study includes the development of a 3D CFD numerical model for the design purposes. The model is of variable thermal power generation ranging from 50 to 100 kW. The aim of the experimental part of the study is to validate the developed CFD model. The combustor operated with liquid bio fuel as an alternative of depleting fossil fuel, and having better environmental impact. Good agreement was attained between the numerical and the experimental results. The total pressure loss in the combustor was less than 7%. The exhaust gas analysis for 100 kW thermal power revealed very low NOx emissions around 0 ppm and low CO<sub>2</sub> mole fraction of 1.8 %. A homogeneous exit temperature of average 800 <sup>o</sup>C was attained. Simulation results indicated that the suggested design produce good mixing and air penetration.<br /> <br /> تعتبر غرفة الإحتراق الخاصة بالتوربينات الغازية من التطبيقات الهامة في توليد کمية کبيرة من الطاقة الحرارية من حجم صغير و مدمج و بأقل نسبة إنبعاثات وعوادم ضارة بالمقارنة بالأفران التقليدية المستخدمة في التطبيقات الحرارية ، تولد غرفة الإحتراق غازات ساخنة (نواتج الحريق) بدرجات حرارة عالية تکون في المتوسط من 900 إلى 1100 درجة مئوية ، کما يمکن إستخراج کميات کبيرة من الغازات الحرارية کافية للإستخدام في العديد من التطبيقات الحرارية ، کما أن العديد من التطبيقات الصناعية تحتاج إلى مصادر للطاقة الحرارية بدرجات حرارة متوسطة و عالية ، الهدف الرئيسي من الدراسة الحالية هو تصميم غرفة إحتراق للعمل کمصدر للطاقة الحرارية عن طريق إستخدام الأساليب التقنية المتبعة في تطبيقات غرفة الإحتراق الخاصة بالتوربينات الغازية ، الدراسة تشتمل على عمل نموذج رياضي ثلاثي الأبعاد و تطويره لعمل دراسة دقيقة على التصميم الجديد القادر على توليد کميات مختلفة من الطاقة الحرارية من 50 إلى 100 کيلو وات ، کما تم عمل نموذج عملي للتصميم المقترح و ذلک للتأکد من مطابقة النموذج النظري بالنموذج العملي و بالتالي صلاحية إستخدام النموذج الرياضي ثلالثي الأبعاد ، کما أن غرفة الإحتراق تعمل بالوقود الحيوي کبديل للوقود الأحفوري التقليدي وذلک لأن الوقود الحيوي مصدر للطاقة المتجددة و يولد إنبعاثات أقل من الوقود التقليدي و بالتالي يحافظ على البيئة ، وخلصت الدراسة إلى أن النموذج المطور نظريا متطابق مع العملي ، کما أن معد الفقد في الضغط لا يتعدى نسبة 7 % من الضغط الکلي ، کما أن تحليل الغازات الناتجة من الإحتراق أظهر کفاءة عالية للحريق و کمية إنبعاثات قليلة جدا تصل إلى الصفر بالنسبة لأکاسيد النيتروجين وتصل إلى 1.8 %کسر مولي بالنسبة لثاني أکسيد الکربون ، کما أن متوسط درجة حرارة الغازات الناتجة 800 درجة مئوية .Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001DEVELOPMENT OF MULTI-MODULE ARTIFICIAL MUSCLE USING HYBRID ACTUATOR1178119812037410.21608/auej.2020.120374ENHendHamdiDesign and Production Engineering Dept., Faculty of Engineering, Ain Shams University, Cairo, EgyptSabreen AbdullahAbdelwahabProduction Technology Dep,, Faculty of Industrial Education, Helwan University, Cairo, Egypt.Mohammed IbrahimAwadMechatronics Engineering Dept., Faculty of Engineering, Ain Shams University, Cairo, EgyptJournal Article20201025Biological muscle is considered an inspiring actuator for the researchers in the field of biorobots. The main building unit of a muscle, sarcomere, and the study of its energy cycle is analyzed to mimic the micro-level muscle components’ behavior to improve actuator performance and efficiency. A newly developed hybrid material actuator is designed using a combination of Ionic Polymeric Metallic Composites and hydrogel to behave like the sarcomere with different deflection types. The proposed module is arranged in two different configurations and performance is investigated for working at once or working in sequence. A physical model is proposed, and a mathematical model of the actuator is derived and formulated using MATLAB Simulink. The proposed arrangements show an improvement in force and displacement magnification of three times relative to the single module. Also, working in a sequence shows promising results to work effectively to simulate muscle performance for motion profiles.<br /> <br /> تعتبر العضلات البیولوجیة محرکًا ملهمًا للباحثین فی مجال الروبوتات الحیویة. یتم تحلیل وحدة البناء الرئیسیة للعضلة، والقسیم العضلی، ودراسة دورة الطاقة لمحاکاة سلوک مکونات العضلات على المستوى الجزئی لتحسین أداء المشغل وکفاءته. تم تصمیم محرک المواد الهجین الذی تم تطویره حدیثًا باستخدام مجموعة من المرکبات المعدنیة البولیمریة الأیونیة والهیدروجیل لیحاکی أداء القسیم عضلی باستخدام انحرافات مختلفة. یتم ترتیب الوحدة المقترحة فی شکلین مختلفین ویتم فحص الأداء للعمل دفعة واحدة أو للعمل فی تسلسل. تم اقتراح نموذج الفیزیائی ، وتم اشتقاق نموذج الریاضی للمشغل وصیاغته باستخدام محاکاة الماتلاب تُظهر نتائج الترتیبات المقترحة تحسناً فی تضخیم القوة والإزاحة بمقدار ثلاث مرات بالنسبة للوحدة الفردیة. أیضًا ، یُظهر العمل فی تسلسل نتائج واعدة للعمل بفعالیة لمحاکاة أداء العضلات.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001FABRICATION OF AA6082/WC NANOCOMPOSITE BY FRICTION STIR PROCESSING AND OPTIMIZATION USING TAGUCHI APPROACH1030103912037510.21608/auej.2020.120375ENAMouradIntercairo company for Aluminum Industry,6th October,Giza,Egypt.E SMousaMining, Metallurgy and Petroleum Engineering Department, Al- Azhar University,
Nasr City 11371, Cairo, Egypt.AKandilMining, Metallurgy and Petroleum Engineering Department, Al- Azhar University,
Nasr City 11371, Cairo, Egypt.Journal Article20201025Friction stir processing (FSP) is a novel solid-state technique based on the principle of friction stir welding. It is used for material processing in order to modify the microstructures and mechanical properties and to fabricate metal matrix composites. FSP has been successfully employed for fabrication of AA6082/ (6, 10, 14, and 18 vol. % / WC) composite materials. Tungsten carbide nanoparticles with an average diameter of 50 nm were added as a reinforcement material. Tungsten carbide particles packed in a groove of width (0.4, 0.7, 1, and 1.3 mm) and depth 5 mm to result in four different volume fractions. FSP experiment parameters like tool rotational/traverse speed, groove width, tool geometry, and number of passes were studied. The mechanical and wear behavior of composite material fabricated by FSP were investigated. The process parameters were optimized using the Taguchi analysis, at last, optimum values of corresponding tests are determined. The results were confirmed by further experiments. The results reveal that ultimate tensile strength, hardness and wear resistance of WC/A6082 nanocomposite are enhanced, compared to those of the AA6082 matrix, and Wear rate significantly decreased after a multi-pass.<br /> <br /> <br /> طريقة الاحتکاک التقليبى هى تقنية حديثة لتصنيع المواد بالحالة الصلبة مبنية على مبدأ اللحام الاحتکاکى الدورانى وتستخدم فى معالجة الماده لتعديل البنية المجهرية والخصائص الميکانيکية وکذلک انتاج مادة مرکبة، تم توظيف تلک الطريقه بنجاح لتحضير مادة مرکبة من سبيکة الالومنيوم (6082) کمادة اساس مقواة بحبيبات من کربيد التنجستين بنسب (6 -10 -14- 18) % ومتوسط قطر 50 نانو تم تعبئة حبيبات التقوية فى أخدود بعرض (0.4- 0.7 - 1 -1.3) مم وعمق 5 مم لينتج<br /> <br /> <br /> اربعة نسب مختلفة، تم دراسه عوامل طريقة الاحتکاک التقليبى مثل سرعة الدوران وسرعة التغذيه وعرض الاخدود وعدد التمريرات والشکل الهندسى للاداة المستخدمة وتحديد الظرف المثلى لتلک العوامل باستخدام طريقة تاجوشى الاحصائية واجراء اختبارات التأکيد ، وکذلک دراسه الخواص الميکانيکية وسلوک البلى للمادة المرکبة الناتجة، أوضحت النتائج ان مقاومة الشد والصلادة ومقاومة البلى للمادة المرکبه قد تحسنت مقارنة بالمادة الاساس وانخفض معدل البلى بشکل ملحوظ بعد التمريرات المتعددة.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001HUMANIZING CITIES BETWEEN REALITY AND APPLICATION1227123912037610.21608/auej.2020.120376ENAhmed SalahIbrahimقسم التخطيط العمراني ،کلية الهندسة ، جامعة الازهر ، القاهرة ، مصرDepartment of Urban Planning Engineering, Thebes Higher Institute of Engineering, Cairo, Egypt.Mohamed Abdel AzizAbdel HamidDepartment of Urban Planning Engineering, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.Mohmoud AlyAhmedDepartment of Urban Planning Engineering, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.Journal Article20201025Man has occupied a central role in building the city and setting up Civilization in general in order to harness all the capabilities of civilization and nature and even what the city produces to serve him and to meet his needs. The idea of human centrality has continued and still dominates the philosophy of establishing and building cities. It is agreed that urban design and planning processes aim to create a concrete (built) environment in line with the requirements, needs, and behaviors of its users. Studies have shown that urban spaces that do not satisfy the social and entertainment requirements of users lead to negative effects on those individuals (environmental, behavioral, economic, social & cultural), which may lead to: either abandoning these urban spaces or trying to make adjustments to them in line with their requirements and behaviors or individuals acquire new behaviors to cope with these voids, which leads to urban environment deformation and the loss of the job for which it was designed.<br /> From this standpoint, this research is concerned with presenting the direction of humanizing cities. Attention to this direction came after it became clear that the design of cities in most Arab societies was not to serve man in the first place, but was designed to serve the car, instead. When we look at our cities from the plane we see them beautiful and dazzling, while when we get closer to them on the ground, we do not feel any details of this beauty, as if all theories of modernity in urban planning that equated the environment and society of the Arab city with its counterparts in northern Canada or in the jungles of Africa .were only a trick<br /> Those theories did not take inspiration from the concepts of our traditional cities, as they have nothing to do with our environment, customs & traditions, and do not take in consideration the rectifiers of our history and present. Actually, we shall worry now about the future, as many chronic diseases and social customs have appeared and spread as a result of those designs. The research had reached the elements of the human city and mentioned some examples of achieving humanization of the city in many countries, whether they are Western or Middle East countries. This can help in designing and planning the city in a way that provides human needs and requirements and helps increasing user's satisfaction. The research had also given illustrative summary of the recommendations, directives, and associated rates.<br /> <br /> احتل الإنسان دورا ً مرکزیا ً فی بناء المدینة وفی صناعة الحضارة عموما ً لیسخر کل مقدرات الحضارة والطبیعة وما تنتجه المدینة لخدمته وتلبیة احتیاجاته.<br /> من المتفق علیه أن عملیات التصمیم والتخطیط العمرانی تهدف إلی تکوین بیئة مادیة تتماشی مع متطلبات واحتیاجات وسلوکیات المستخدمین لها. وقد أوضحت الدراسات أن المدن التی لا تشبع للمستخدمین متطلباتهم تؤدى إلی تأثیرات سلبیة ( بیئیة، سلوکیة، اقتصادیة، اجتماعیة، ثقافیة ) علی هؤلاء الأفراد مما قد یؤدی إلی هجر تلک الفراغات العمرانیة أو محاولة إدخال تعدیلات علیها لتتماشی مع متطلباتهم وسلوکیاتهم أو اکتساب الأفراد سلوکیات جدیدة لیتأقلموا مع تلک الفراغات، مما یؤدی إلی حدوث تشوه فی البیئة المادیة وفقدانها لوظیفتها التی صممت من أجلها.<br /> من هذا المنطلق، یهتم هذا البحث بتقدیم اتجاه انسنة المدن وقد جاء الاهتمام بهذا الاتجاه بعد أن اتضح أن تصمیم المدن فی أغلب المجتمعات العربیة لم یکن لیخدم الإنسان فی الأصل، بل صمم لیخدم السیارة.<br /> تلک التصمیمات لم تستلهم مفاهیم مدننا التقلیدیة، فهی تصمیمات لا تمت إلى بیئتنا وعاداتنا وتقالیدنا بصلة، ولا تراعی مقومات تاریخنا وحاضرنا، والخوف الآن على المستقبل فکم من الأمراض المزمنة والعادات الاجتماعیة التی ظهرت وانتشرت نتیجة تلک التصامیم.<br /> وقد حاول البحث الوصول إلى عناصر المدینة الإنسانیة واهم المبادئ التی یبنى علیها اتجاه انسنة المدن وذکر عددا من الأمثلة التی قامت بتطبیق بعض مبادئ انسنة المدینة فی العدید من الدول سواء کانت دول غربیة أو فی الشرق الأوسط وهذا ما یمکن أن یساعد فی تصمیم وتخطیط المدینة بالشکل الذی یوفر احتیاجات الإنسان ومتطلباته وتساعد على زیادة رضا المستخدمین.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001BANKNOTE RECOGNITION SYSTEM FOR VISUALLY IMPAIRED PEOPLE1169117712037710.21608/auej.2020.120377ENAlaa Abdelfattah AbdelmottiOrabiSystems and Computers Department
Faculty of Engineering
Al-Azhar university
Cairo
EgyptAbdurrahman ANasrSystems and Computers Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University,Nasr City, Cairo, EgyptAAl-MarakebySystems and Computers Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University,Nasr City, Cairo, Egypt0000-0002-8727-6506Journal Article20201025Paper currency recognition is one of the most important needs for visually impaired people to deal with different life circumstances . In this paper a layered framework is developed in which an Egyptian banknote recognition system is given. The developed system can recognize banknote in all geometric transformation (scaling, rotation, translation, shearing) and all lightning effects .The system is validated by using dataset which contains 1200 images. The underlying image dataset has been divided into five main categories (clear , rotated, noisy, folded and old images ).The system is tested and the recognition accuracy is 93% in all categories. The first layer in the framework deals with watermark security. The second layer of the framework, the segmentation has been applied, so that its value, special textures and special drawings are extracted . In the third layer of the framework, the local banknote features have been utilized. the fourth layer is a classification layer where different techniques are applied. Moreover, the developed system recognizes multiple banknotes. The implemented framework paves the way for various mobile applications are used effectively and commercially to assist visually impaired people.<br /> <br /> یعد التعرف على العملات الورقیة أحد أهم احتیاجات الأشخاص ضعاف البصر للتعامل مع ظروف الحیاة المختلفة. فی هذا البحث تم اقتراح إطار متعدد الطبقات تم فیه تقدیم نموذج التعرف على الأوراق النقدیة المصریة. یمکن أن یتعرف النظام على الأوراق النقدیة فی جمیع عملیات التحویل الهندسی (القیاس ، والدوران ، وقرب او بعد الصورة ، والمیل) وجمیع تأثیرات الضوء. للتحقق من صحة النظام ، تم إنشاء مجموعة بیانات یدویة من 1200 صورة. تم تقسیم مجموعة بیانات الصورة الأساسیة إلى خمس فئات رئیسیة (صور واضحة ، مستدیرة ، مشوشة ، مطویة ، قدیمة) تم اختبار النموذج بشکل مکثف وتم تسجیل الدقة لتصل الى 93٪ فی المتوسط فی جمیع الفئات. تُعنى طبقة النظام الأولى بالتحقق من العلامة المائیة ، وفی الطبقة الثانیة یتم استخراج قیمتها ونص ممیز ورسومات خاصة , وفی الطبقة الثالثة من النظام ، تم استخدام خصائص الأوراق النقدیة المحلیة . الطبقة الرابعة هی طبقة تصنیف حیث یمکن تطبیق تقنیات مختلفة. علاوة على ذلک ، یتعرف النظام على العدید من الأوراق النقدیة المتواجدة فی نفس الصورة. یمهد هذا النظام الطریق لمختلف تطبیقات الهاتف المحمول التی یمکن استخدامها بشکل فعال وتجاری لمساعدة الأشخاص المعاقین بصریًاAl-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001PRECISION ON DEMAND: A NOVEL LOSSLES MIXED-PRECISION COMPUTATION TECHNIQUE1146115612037810.21608/auej.2020.120378ENAAl-MarakebySystems and Computers Engineering Dept. , Faculty of Engineering , Al-Azhar University, Cairo, Egypt.0000-0002-8727-6506Journal Article20201025Nowadays, there are wide range of computing-intensive applications that require a powerful computing platform. This computational complexity can be reduced significantly using lower precision, but certainly the accuracy will be affected. In this work, a novel lossless mixed-precision computation technique is used to reduce the computational complexity for such problems while keeping the same accuracy of higher precision. The “precision on demand” technique depends on iterative computation method, which utilizes discarding stages. The discarding stages are commonly used in many applications where some intermediate results are discarded, and they do not contribute to the final results. Max, min, threshold, and ReLU -operations are examples of such discarding stages. Lower precision is used to compute all intermediate results, then non-discarded values are recomputed using higher precisions. This technique enhances performance, improves power-consumption, reduces memory requirements, and allows implementing heavy computational systems on low resources and low-cost platforms. This work presents the decision on demand concept, and discuss many details related to hardware architecture implementations and optimizations. CNN inference is used as a case study, and speed is improved by a factor of 1.6x- 3.5x. <br /> <br /> یوجد فی هذه الأیام نطاق عریض من التطبیقات التی تحتاج إلى قوة حاسوبیة کبیرة. هذه التعقیدات الحسابیة یمکن تقلیلها بشدة عند استخدام الدقة المنخفضة ولکن بالطبع ستتأثر دقة المخرجات. فی هذا البحث تم استخدام طریقة مبتکرة لا ستخدام الدقة المختلطة مع المحافظة على نفس المخرجات التی تم الحصول علیها باستخدام الدقة المرتفعة. طریقة الدقة عند الاحتیاج تعتمد على طریقة حسابیة تکراریة تستفید من المراحل التجاهلیة. تستخدم المراحل التجاهلیة بکثرة فی تطبیقات کثیرة حیث یتم تجاهل بعض النتائج الوسیطة ولا یتم استخدامها فی حساب النتائج النهائیة . القیمة العظمى والقیمة الصغرى وحساب التقویم الخطی والتقویم الحدی یمثل بعض أمثلة على المراحل التجاهلیة. فی هذه الطریقة یتم حساب جمیع القیم الوسیطة بدقة أقل وبعد ذلک یتم استخدام الدقة الأعلى فی إعادة حساب القیم التی لن یتم تجاهلها. هذه الطریقة تحسن الأداء وتحسن استهلاک الطاقة وتقلل الذاکرة المطلوبة وتتیح تنفیذ عملیات حسابیة معقدة على أجهزة حاسوبیة محدودة الإمکانیات ورخیصة الثمن . فی هذا البحث سیتم تقدیم مفهوم الدقة عند الاحتیاج کما سیتم مناقشة تفاصیل تتعلق بمعماریة العتاد المستخدم فی تنفیذ هذه الفکرة وطرق تحسینه. الشبکات العصبیة الالتفافیة تم استخدامها کحالة للدراسة وتم تحقیق تحسین فی السرعة من من 1.5 إلى 3.6 أضعاف السرعة بالطرق التقلیدیة.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001NETWORK SECURITY BY BLOCK CIPHERS98199112037910.21608/auej.2020.120379ENMohamed HusseinMohamed HassanSystems and Computer Engineering Dep., Faculty of Engineering(Girls), Al-Azhar University, Cairo, Egypt.Journal Article20201025<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">This paper reviews some of the encryption models through the block cipher technique used for the data encryption process. As an introduction, we explained Classical Substitution Ciphers by two example models (Caesar Cipher and Vigenere Cipher). They are followed by a block cipher which is presented by multiple encryption triple DES and </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; color: #231f20;">block cipher modes of operation</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">. Multiple encryption DES algorithms are using two or three keys to make the encryption process more complex. But still using a 64-bit fixed blocks message and also wasted a lot of time during the encryption and decryption process. </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; color: #231f20;">So we need some ways to encrypt and decrypt arbitrary quantities of data. This paper presents five block cipher modes of operation to cover a wide variety of applications and can be used with any block cipher</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">.</span><br /> <br /> <span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">يستعرض هذا البحث بعض نماذج التشفير من خلال تقنية تشفير الکتل المستخدمة لعملية تشفير البيانات</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="HI">. </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">کمقدمة، أوضحنا شفرات الاستبدال الکلاسيکي من خلال نموذجين من الأمثلة </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="HI">(</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">سيزر، فيجنر</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="HI">). </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">ينتقل البحث ليوضح </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">تشفير کتلة</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">من البيانات عن طريق </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">التشفير المتعدد الثلاثي وأنماط تشغيل تشفير الکتلة</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="HI">. </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">تستخدم </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">ال</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">خوارزميات متعددة التشفير </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">ذات </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA"> مفتاحين أو ثلاثة لجعل عملية التشفير أکثر تعقيدًا</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="HI">. </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">ولکن لا </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">تزال هذه الخوارزمية تستخدم کتلة بيانات بحجم </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">ثابت </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">64</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA"> بت ، کما أنه أهدر الکثير من الوقت أثناء عملية التشفير وفک التشفير</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="HI">. </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA">لذلک نحن بحاجة إلى بعض الطرق لتشفير وفک تشفير کميات البيانات العشوائية</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG"> والمتغيرة الإحجام</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="HI">. </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">يقدم هذا البحث</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-SA"> خمسة أنماط تشفير کتلة لتغطية مجموعة واسعة من التطبيقات ويمکن استخدامها مع أي تشفير </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="AR-EG">لکتلة البيانات</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;" lang="HI">.</span><br /> <strong style="mso-bidi-font-weight: normal;"><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 137%; font-family: 'Times New Roman','serif'; color: black;">NETWORK SECURITY BY BLOCK CIPHERS</span></strong><br /> Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001INFORMATION RETRIEVAL IMPROVEMENT IN E-LEARNING SYSTEMS USING SEMANTIC WEB1003101512038010.21608/auej.2020.120380ENMohamed HusseinMohamed HassanSystems and Computer Engineering Dep., Faculty of Engineering(Girls), Al-Azhar University, Cairo, Egypt.Journal Article20201025E-Learning and Web-based education and has become a very important branch of new educational technology. In this paper we present information retrieval improvement in e-learning system using semantic web. This paper focuses on design and implementation of adaptive recommendation e-learning system at the sea ports and use e-learning system and semantic web to deliver the learning objects to learners in an interactive, flexible and adaptive manner. The purpose of this paperis to help trainer in port community to find not just Learning object but also the type of Learning object that they should appreciate from a lot of content and types based on their priority and needs ,Our solution consists of a Recommendation System that provides recommendations to the E-learner and advise a learner with most suitable resources and learning objects based on semantic web technology using a hybrid technique of collaborative filtering and content-based filtering using Semantic web, We are also faced with the need to adapt the learning process to the progress of the e-learner, his preferences, as well as existing competencies, to ensure that the system is both effective and efficient, especially considering the multitude of learning objects in existence, we find that adaptive recommendation E-learning systems using semantic web will help the e-learner to find the information and learning object easily and relatively for their queries and interest.<br /> <br /> أصبح التعليم الإلکتروني والتعليم القائم على الويب فرعاً هاماً للغاية من تقنيات التعليم الجديدة، واصبح ضرورة ملحة في الوقت الراهن. ويرکز هذا البحث على تصميم وتنفيذ نظام تعلم إلکتروني يتمتع بخصائص التوصية التکيفية ، بحيث يقوم النظام باختيار انسب المواد التعليمية وتقديمها للمتعلم الالکتروني وکذلک يتکيف النظام مع المتطلبات والخصائص المتغيرة للمتعلم اثناء عملية التعلم. وتم تطبيق النظام في الموانئ البحرية وفى ميناء دمياط البحري تحديدا کحالة دراسية وتم استخدام نظام التعلم الإلکتروني وتقنيات الويب الدلالية لتوصيل أدوات التعلم إلى المتعلمين بطريقة تفاعلية ومرنة ومتکيفة وذلک علي اساس اولويات واحتياجات المتعلم المتغيرة. يقدم البحث ايضا حل مشاکل المواد التعليمية بتطوير تقنيات بحث اکثر فعالية وکفاءة تعتمد علي الويب الدلالية والبحث بالمعاني والتي تعتمد علي البحث بالکلمات الرئيسية الدلالية ومعانيها والتي تعطي نتائج واضحة وغير مبهمة لتکون هي احتياجات المتعلم الحقيقية.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001NUMERICAL INVESTIGATION OF HEAT TRANSFER AND PRESSURE DROP OF CROSS-FLOW WOVEN WIRE MESH HEAT EXCHANGER1157116812038110.21608/auej.2020.120381ENEslamUsamaMechanical power Engineering Department, Faculty of Engineering, Ain Shams University,
Cairo, Egypt.NabilAbd El AzizMechanical power Engineering Department, Faculty of Engineering, Ain Shams University,
Cairo, Egypt.WalidAboelsoudMechanical power Engineering Department, Faculty of Engineering, Ain Shams University,
Cairo, Egypt.AhmedMohammedMechanical power Engineering Department, Faculty of Engineering, Ain Shams University,
Cairo, Egypt.Journal Article20201025In this paper, the insertion effect of a woven wire mesh to cross flow heat exchanger will be studied under steady state laminar flow conditions. 3-D numerical model was developed for the bare heat exchanger and the other wire mesh modules. The mesh wire diameter is 2.5 mm, porosity of 0.75, permeability of 10<sup>-10</sup> and layer-to-layer spacings of (3,5,10,15,20 and 25 mm). Air flows with velocity range up to 3.5 cm/s through rectangular duct of 50 cm X 25 cm with inlet temperature of 25<sup>o</sup>C before it is heated with corrugated water tube (19 mm in diameter) with hot water inlet velocity of 1 m/s and temperature of 50 <sup>o</sup>C. The thermal and hydraulic performance were evaluated. Results showed that an enhancement in overall heat transfer coefficient was achieved of 250 % for the 3 mm spaced module while the air pressure drop increases significantly.<br /> <br /> فی هذا البحث یتم دراسة تأثیر إدماج شبکة نحاسیة علی مبادل حراری تحت ظروف سریان ثابت صفائحی. و من اجل ذلک تم عمل نموذج ثلاثی الإبعاد للمبادل الحراری.قطر سلک الشبکة النحاسیة ( ٥,۲) مم و المسامیة تساوی ( ٧٥,۰) و نفاذیة تساوی (۱۰-۱۰) متر۲ والتباعد بین طبقات الشبکة النحاسیة یتراوح من( ۳) إلى (۲٥) مم. یسری الهواء بسرعة أقصاها ( ٥, ۳) سم\ثانیة خلال مسار ( ٥۰ سم فى ۲٥ سم) بدرجة حرارة ۲٥ درجة مئویة بینما تسری المیاه داخل أنبوبة معرجة ( ۱۹ ) مم بسرعة ( ۱) متر\ثانیة بدرجة حرارة (٥۰) درجة مئویة .تم تقییم الأداء الحراری والهیدرولکی و أظهرت النتائج تحسین یصل إلی( ۲٥۰) % فى معامل انتقال الحرارة الکلی للشبکة النحاسیة ذات التباعد ۳ مم.<br /> Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001ENHANCEMENT OF CONCRETE PROPERTIES AND STRUCTURAL SYSTEM FOR TELECOMMUNICATION MANHOLE COVERS95396212038210.21608/auej.2020.120382ENWaleedHelalStructural Engineering Department, Faculty of Engineering, Ain Shams University,
Cairo, Egypt.FareedElgabbasStructural Engineering Department, Faculty of Engineering, Ain Shams University,
Cairo, Egypt.YehiaAbdel ZaherStructural Engineering Department, Faculty of Engineering, Ain Shams University,
Cairo, Egypt.Journal Article20201025This study aims to enhance the concrete properties and the structural system of the cover of Telecommunications (T.E.) manhole covers in order to improve its abrasion resistance, increase safety factors, enhance the composite action, increase the load carrying capacity and lessen the potential risks. Through this study, different improvement materials were added to the concrete mixtures to enhance the mechanical properties of concrete, such as, compression, flexure, and abrasion resistance. Moreover, shear connectors were used in the steel concrete composite covers to evaluate their structural performances under centrally applied localized loading. It was concluded that producing concrete by adding 10% silica fume of cement content and 50 kg of steel fibers per cubic meter, increased the abrasion resistance of the modified concrete by 48% compared to the designed mix. Moreover, the maximum load bearing capacity for the developed covers with the enhanced concrete and shear connectors increased by 31% compared to the commercial covers with normal strength concrete and bottom steel bars mesh. The commercial covers bearing capacity is lower than the permissible bearing capacity of 250 kN according to BS EN 124 for covers class C250. While developed covers comply with BS EN 124 for the Covers class C250. Therefore, both of the shear connectors and the enhanced concrete have a significant effect on the bearing capacity that make the covers able to be installed safely in the area of curbside of roads.<br /> <br /> تهدف هذه الدراسة إلى تحسين خواص الخرسانة والنظام الإنشائي لأغطية غرف تفتيش الاتصالات وذلک لزيادة مقاومة الخرسانة ومتانتها وزيادة مقاومة الخرسانة للبرى والتآکل وزيادة عوامل السلامة وکذلک قدرة التحمل القصوى للأغطية. خلال هذه الدراسة، تم إضافة مواد مختلفة إلى الخلطة الخرسانية لتحسين خواص الخرسانة (الضغط والانحناء ومقاومة البري). علاوة على ذلک، تم استخدام وصلات مقاومة القص في الأغطية لتقييم أدائها الإنشائي تحت الحمل المرکز. تم اختبار الأغطية طبقا للمواصفة الأوروبية لأغطية غرف التفتيش BS EN 124 وطبقا للمواصفة المصرية لأغطية بالوعات الصرف وغرف التفتيش المستخدمة في مناطق مرور المرکبات والمشاة EOS 4207. خلصت الدراسة إلى أن إنتاج الخرسانة بإضافة 10٪ غبار سيليکا من محتوى الأسمنت و50کجم من ألياف الصلب لکل متر مکعب، يزيد من مقاومة البري للخرسانة المطورة بنسبة 48٪ مقارنة بالخرسانة المصممة بأقل نسبة فراغات بالإضافة الى التحسن في مقاومة الضغط والانحناء للخرسانة. لذلک، يمکن استخدام خلطة الخرسانة المطورة لإنتاج خرسانة عالية المقاومة مقاومة للتآکل. کذلک، زادت القدرة القصوى لتحمل الأغطية المطورة باستخدام الخرسانة المطورة ووصلات مقاومة القص بنسبة 31٪ مقارنة بالأغطية ذات الخرسانة المصممة لأقل نسبة فراغات. حيث ان الأغطية المصنوعة من خرسانة عادية ذات سعة تحمل أقل من السعة المطلوبة والبالغة 250 کيلو نيوتن وفقًا للمواصفات الأوروبية والمصرية للأغطية من الفئة C250 في حين أن الأغطية المطورة تعطى سعة تحمل اعلي من المطلوب وتتوافق مع المواصفات الأوروبية BS EN 124 و المصرية EOS 4207لفئة C250 . لذلک، استخدام کل من وصلات مقاومة القص مع الخرسانة المطورة له تأثير کبير على قدرة تحمل الأغطية مما يجعل الأغطية قابلة للترکيب في الطرق بأمان تام.Al-Azhar University; Faculty of EngineeringJournal of Al-Azhar University Engineering Sector1687-8418155720201001VALUE MANAGEMENT OF THE RISKS FOR THE IMPLEMENTATION OF FAST-TRACKING (SDFT) CONSTRUCTION PROJECTS1064107312042110.21608/auej.2020.120421ENAmiraHashemDepartment of Architecture Engineering, Faculty of Engineering,
Ain Shams University, Cairo, Egypt.AkramFaroukDepartment of Architecture Engineering, Faculty of Engineering,
Ain Shams University, Cairo, Egypt.MoatazAbd El-FatahDepartment of Architecture Engineering, Faculty of Engineering,
Ain Shams University, Cairo, Egypt.Journal Article20201026Purpose: The purpose of this paper is todefine and analyse the factors of risks, which have bad<br />impact on fast track project's goals in Egypt (cost , Quality , time ), by using value and risk<br />analysis’s strategies together.<br />Design/methodology/approach: This research used three technique to collect data, the first on is<br />a comprehensive questionnaire survey, the second one is interviews, and the third one is a<br />brainstorming session with major construction project stakeholders. Then research used<br />qualitative technique to analysis their responses to find the most critical risks, and value<br />strategies to make alternative solution which help stakeholders to deal with risks and achieve<br />project’s cost, time and Quality<br />Findings: The findings lead to the conclusion that there is a need to develop management<br />system, which combine between value management and risk management, to help stakeholders to<br />make the right decision as early as possible to deal with risks. In addition, the results showed that<br />there are common and critical risks, which must take care about it from the first stage in fast<br />track`1 construction in Egypt to suggest pervious alternative solutions to save project’s value and<br />goals. Originality/value: The paper identifies current fast track project's risks in Egypt and<br />presents alternative solutions, which can help stakeholders to overcome them.
الغرض من هذه الورقة: هو تعريف و تحليل عوامل المخاطر ، التي لها تأثير سيء على أهداف مشروع المسار السريع في مصر(التکلفة والجودة والوقت ) ، باستخدام استراتيجيات تحليل القيمة والمخاطر معًا.
منهجية البحث: استخدم هذا البحث ثلاث تقنيات لجمع البيانات ، الأول هو استبيان شامل ، والثاني هو المقابلات ، والثالث عبارة عن جلسة عصف ذهني مع أصحاب المصلحة الرئيسيين في مشروع البناء. ثم استخدم البحث تقنية نوعية لتحليل استجاباتهم للعثور على أکثر المخاطر أهمية ، واستراتيجيات القيمة لتقديم حل بديل يساعد أصحاب المصلحة على التعامل مع المخاطر وتحقيق أهداف المشروع
النتائج: تؤدي النتائج إلى أن هناک حاجة لتطوير نظام إدارة حيث يجمع بين إدارة القيمة وإدارة المخاطر ، لمساعدة أصحاب المصلحة على اتخاذ القرار الصحيح في أقرب وقت ممکن للتعامل مع المخاطر. بالإضافة إلى ذلک ، أظهرت النتائج أن هناک مخاطر شائعة وحاسمة يجب الاهتمام بها منذ المرحلة الأولى في مشاريع المسار السريع في مصر لاقتراح حلول بديلة سابقة للحفاظ على قيمة المشروع وأهدافه..
القيمة: تحدد الورقة مخاطر مشروع المسار السريع الحالي في مصر وتقدم حلولاً بديلة يمکن أن تساعد أصحاب المصلحة في التغلب عليها.