EGYPTIAN GOVERNMENTAL UNIVERSITIES “AN INDUCTIVE STUDY ON THE ORIGIN AND REALITY OF EGYPTIAN GOVERNMENTAL UNIVERSITIES”

Document Type : Original Article

Authors

1 1Department of architecture, Shoubra faculty of engineering - Benha university, Qalyubiyah, Egypt.

2 Department of architecture, Shoubra faculty of engineering - Benha university, Qalyubiyah, Egypt

Abstract

In its inception, Egyptian governmental universities went through many stages that affected their current reality, although this inception was affected by economic, social, and political situation, but it established a reality in which many of the strengths and challenges facing Egyptian governmental universities appear. These challenges represent the basis that must be reviewed and studied to develop a comprehensive vision for the development of governmental universities. The study aims to identify the challenges facing Egyptian governmental universities, thus contributing to develop appropriate futuristic plans to deal with those challenges, without neglecting the strengths of the higher education system and the Egyptian governmental universities. based on an inductive approach in reviewing the inception of Egyptian governmental universities and the impact of this inception on the challenges they face now or in the future.
The study concluded the affection of Governmental universities’ inception on its current situation because of the absence of long-term plans to deal with educational developments, or developments in the political, economic, and social nature of Egyptian society, Emphasizing the need for plans and objectives to develop Egyptian governmental universities include mechanisms to deal with all of their challenges, as these challenges represent an interlocking system that affects each other.
The study recommended to establish a comprehensive vision for the development of Egyptian governmental universities that seeks to provide an attractive educational environment capable of keeping pace with the developments that occur at the educational, political, economic, and social levels. Reviewing the mechanisms for selecting governmental universities’ sites, relevance to admissions’ numbers and coverage areas for each campus, to help limiting several problems, including expatriation. Finally, Developing Egyptian governmental universities’ campus design mechanisms and criteria to keep pace with the various developments of universities’ design around the world without neglecting our Egyptian reality.
 
مرت الجامعات الحکومية المصرية في نشأتها بالعديد من المراحل التي أثرت على واقعها الحالي، هذه النشأة وإن تأثرت في ذلک بمقتضيات الوضع الاقتصادي، الاجتماعي والسياسي، الا انها أسست لواقع تظهر فيه العديد من مواطن القوى والتحديات، والتي تنقسم الى تحديات الطبيعة والاسس التصميمية للحرم، تحديات إدارية تشغيلية وأخيرا تحديات تعليمية. وتهدف الدراسة الى مراجعة التحديات التي تواجه الجامعات الحکومية المصرية في مختلف المجالات، بما يساهم في وضع الخطط المستقبلية المناسبة للتعامل مع هذه التحديات، دون إهمال لمواطن القوى في منظومة التعليم العالي والجامعات الحکومية المصرية. وذلک باستخدام المنهج الاستقرائي في مراجعة نشأة الجامعات الحکومية المصرية ومردودها على التحديات التي تواجهها حالياً او مستقبلياً
وخلُصت الدراسة الى بيان أثر مراحل نشأة الجامعات الحکومية على وضعها الحالي نتيجة لغياب الخطط طويلة الاجل للتعامل مع التطورات في مجال التعليم او تطورات الطبيعة السياسية، والاقتصادية والاجتماعية للمجتمع المصري، التأکيد على ضرورة ان تشمل خطط وأهداف تطوير الجامعات الحکومية المصرية اليات للتعامل مع کافة تحدياتها، حيث تمثل هذه التحديات منظومة متشابکة يتأثر کلٍ منها بالآخر. واوصت الدراسة بالعمل عل تأسيس رؤية شاملة لتطوير الجامعات الحکومية المصرية تسعى إلى توفير بيئة تعليمية جاذبة قادرة على مواکبة التطورات التي تحدث على المستويات التعليمية، والسياسية، والاقتصادية والاجتماعية، ومراجعة اليات اختيار مواقع تأسيس الجامعات الحکومية وارتباطها بأعداد المقبولين ومناطق التغطية لکل حرم بما يحد من عدة مشاکل منها الاغتراب. بالإضافة إلى تطوير اليات تصميم الحرم الجامعي للجامعات الحکومية المصرية لتواکب التطورات المختلفة للجامعات على مستوى العالم وبما يتلاءم مع واقعنا المصري.

Keywords

Main Subjects