THE EFFECTIVENESS OF APPLYING THINKING SKILLS AND ITS TOOLS IN TEACHING ART AND ARCHITECTURE HISTORY COURSES FOR THE BA STAGE (AN APPLIED STUDY FOR STUDENTS OF THE COLLEGE OF DESIGN AND ART IN JEDDAH)

Document Type : Original Article

Author

Interior Design department, Collage of Art & Design,University of Jeddah, Jeddah , KSA.

Abstract

Islamic architecture teems with marvels created by scholars and architects throughout history, and these landmarks are still subject of study in today’s age. Indeed, the methods teachings of these scholars have made it to university courses around the globe. Local universities in Saudi Arabia have also added these architectural heritage sites to their curriculums, aiming to enrich the identity of the new Muslim architect. However, when looking at the histories of past Muslim cultures, their prevalent architectural elements, the factors  that affected them, and the Islamic expansion into their surrounding continents, we find that Islamic architecture has elements that carry across eras, but they take on unique traits. These unique traits could be attributed to the influence the new lands and their cultures had on architects to create such lasting effects to this day. Students learning about Islamic architecture, the author of the paper noted in her time teaching university students, have difficulty distinguishing between the architectural elements of different eras and cultures. This paper aims to provide a method for students of architecture to organise their observations in such a way as to better recall architectural elements and their contexts. This method builds students’ critical thinking skills through thinking tools such as mind maps and visual notetaking (Sketchnoting). This paper uses descriptive analytical methods and experimental methods, as the author has conducted a study on a group of students in the course “History of Art and Architecture 2 (Islamic Architecture)” in the department of art in design in the years 2016, 2017, and 2018. The results of this study show that students have a higher capacity to retain information using critical thinking tools, and the paper provides recommendations regarding the development of the methods used to teach students in university-level art and architecture courses.
 
يزخر تاريخ العمارة الإسلامية بکنوز عظيمة بنيت وشيدت من قبل مهندسين وعلماء عرب ومسلمين، وقد تهافتت الشعوب للنهل من علومهم ودراسة ابتکاراتهم، ومازالت مناهجهم ومعارفهم تُدرّس في الجامعات الدولية حول العالم حتى وقتنا الحالي، وقد تضمنت مناهجنا في الجامعات المحلية لکليات الهندسة والتصاميم بالمملکة العربية السعودية جزءًا من هذه العلوم بهدف الاستفادة منها في تشکيل هوية المصمم المسلم، واستمرار الإرث العظيم من هذه العلوم الهندسية الخالدة، ولکن عند النظر في تاريخ العصور الإسلامية المختلفة، والعناصر المعمارية المتتالية، والعوامل التي أثرت عليها، والتوسع الإسلامي في قارات العالم؛ نجد أن العمارة الإسلامية تتشابه في بعض العصور ولکنها في الوقت نفسه تتخذ سمات تميزها عن غيرها، وربما لعبت الأرض والحضارة التي تبنى عليها هذه العمارة دورًا أساسيًا في تشکيلها واستدامتها لتظل راسخة حتى وقتنا الحاضر، ولقد لاحظت الباحثة أثناء تدريسها مادة تاريخ الفن والعمارة بالجامعة؛ صعوبة لدى الطلبة في التمييز بين المعالم العمرانية للعصور الإسلامية المختلفة، مما يؤدي إلى حدوث اللبس، وظهور الضعف في مستويات تحصيل الطلبة الدراسي، وعدم تحقيق الهدف من المادة من ثبات المعلومة العلمية وبقاء أثرها. وعليه فقد استهدف هذا البحث رفع القدرة الاستيعابية للمفاهيم المعمارية المتنوعة، مما يساعد على تشکيل هوية إسلامية في مشاريع الطلبة مستقبلاً، وتنمية مهارات التفکير الناقد لدى الطلبة عن طريق تطبيق مهارات التفکير، التي منها الخرائط الذهنية ومهارات التدوين البصري. واستعان البحث بالمنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي، حيث قامت الباحثة بإجراء تجربة على عينة من طالبات مادة تاريخ الفن والعمارة 2 (العمارة الإسلامية) بکلية التصاميم والفنون للأعوام (2015-2016-2018)، وخرجت بنتائج تُظهر تطور استيعاب الطلبة باستخدام مهارات التفکير المختلفة، ومن ثم خرج البحث بتوصيات في تطوير طرق تدريس مواد تاريخ الفن والعمارة بالجامعات.

Keywords

Main Subjects