BEHAVIOR OF PILE GROUPS UNDER LATERAL LOADS IN SAND SOIL CONSIDERING MOHR-COULOMB AND MODIFIED MOHR-COULOMB CRITERIONS: COMPARATIVE ANALYSIS

Document Type : Original Article

Authors

Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, Ain Shams University, Cairo, Egypt.

Abstract

The behavior of pile groups under lateral loads depends on the soil-structure interaction which is governed by the soil properties and behavior. In the three-dimensional finite element analysis, the prediction of the realistic soil behavior is a complex step in order to capture the realistic pile-soil interaction. In the analysis programs, the soil behavior can be defined using constitutive models like the Mohr-Coulomb constitutive model which is widely used in representing the soil layers in the analysis, but a new modified constitutive model called the Modified Mohr-Coulomb model also used in the analysis along with other constitutive models. The goal of this research is to compare the two constitutive models' capacity to capture the behavior of a full-scale pile group case study and validate the results to field measurements. A good agreement is found between the measured and the computed behavior of pile groups under lateral loads using the Modified Mohr-Coulomb constitutive model.
 
 
يعتمد سلوک مجموعات الخوازيق تحت تأثير الأحمال الجانبية على التفاعل بينها وبين التربة والذي تحکمه خصائص التربة وسلوکها. في تحليل العناصر المحدودة ثلاثي الأبعاد ، يُعد التنبؤ بسلوک التربة الواقعي خطوة معقدة لالتقاط تفاعل واقعي بين التربة و الخوازيق. فعادةً يستخدم نموذج مور- کولومب على نطاق واسع في تمثيل طبقات التربة وسلوکها في التحليل العددي، ولکن يتم أيضاً استخدام نموذج جديد مُعدل يسمى نموذج مور- کولومب المُعدل في التحليل العددي جنبًا إلى جنب مع النماذج الأخرى. الهدف من هذه الدراسة هو مقارنة قدرة النموذجين سالفي الذکر في التقاط سلوک مجموعة الخوازيق تحت تأثير الحمل الجانبي ومقارنة النتائج مع القياسات الميدانية. لوحظ اتفاق جيد بين السلوک المقاس والمحسوب لمجموعات الخوازيق تحت تأثير الأحمال الجانبية باستخدام نموذج مور- کولومب المُعدل في تمثيل التربة.

Keywords

Main Subjects