PRINCIPLES AND PRACTICE OF DECONSTRUCTION IN ARCHITECTURAL EDUCATION WHEN AND HOW DECONSTRUCTION SHOULD BE INTRODUCED TO ARCHITECTURE STUDENTS

Document Type : Original Article

Authors

1 Architecture Department, Cairo University, Egypt

2 Architecture Department, Assiut University, Egypt

Abstract

This paper discusses the factors that contribute to influence Architecture students with the deconstruction trend in their projects. This was achieved through reviewing different projects for Architecture students from several universities in the KSA. By determining the stage of the design process in which students get influenced by de-constructivism in their projects some selected projects were put in comparison with respect to different factors such as project type, studio level, theoretical background, instructor’s ideology, and verticality/ horizontality of buildings. Through a critical insight and data analysis it was possible to conclude the relationship between the stage of the design process in which Architecture students in Saudi Universities get influenced by and the factors that contribute to be influenced by de-constructivism.
تتناول الدراسة الحالية العوامل التي تساهم في التأثير على تعامل طلاب العمارة مع اتجاه التفکيکية وتطبيقاته في مشاريعهم التصميمية. وقد تم ذلک من خلال استعراض مشاريع مختلفة لطلاب الهندسة المعمارية في عدد من الجامعات في المملکة العربية السعودية. من خلال محاولة التعرف على أي من مراحل عملية التصميم التي ظهر فيها تأثر الطلاب بالتفکيکية في مشاريعهم، وذلک من خلال دراسة مقارنة لبعض المشاريع المختارة وفقا لمجموعة من العوامل مختلفة مثل نوع المشروع، ومستوى الاستوديو، والخلفية النظرية، أيديولوجية المعلم، وطبيعة توجه المباني. ومن خلال التحليل النقدي لعينة الدراسة من طلاب الهندسة المعمارية في الجامعات السعودية تم التوصل لتصور حول التوقيت الأنسب لطرح تطبيق مفاهيم التفکيکية وتحديد مراحل عملية التصميم الأکثر تأثراً والعوامل التي تسهم في تعظيم استفادة الطلبة من التطبيق.

Keywords