إدارة العمران : التجربة السعودية (1940-2005 م)

Document Type : Original Article

Author

قسم العمارة وعلوم البناء ، کلية العمارة والتخطيط ، جامعة الملک سعود – الرياض

Abstract

The planning process in Saudi Arabia passed through several phazes & took different directions between 1940-2005. The spatial planning agencies responded to economic changes & fast Urban Growth, in an effective manner with reasonable timeframe. Different planning approaches were followed in different phazes over time.
This paper tracts how a new paradigm of participation and enablement in the urban management and planning process came about. An understanding of the process is essential to measure performance and evaluate strategies, policies, methodologies and actions that contributed to the improvement of the institutional framework and opened the way for constructive changes in perceptions towards enabling and participatory practice of urban planning and management in Saudi Arabia.
مرت العملية التخطيطية بالمملکة العربية السعودية بمراحل مختلفة ومفاهيم متباينة فرضتها تغيرات اجتماعية واقتصادية بسرعات متفاوتة انعکست على النمو العمراني. وکان تجاوب أجهزة التخطيط المکاني سريعآ وفعالآ ، فأحدث تغيرات رئيسة في المداخل التخطيطية تتواءم مع هذه التغيرات في المراحل الزمنية المختلفة. وتهدف هذه الورقة لرصد التجربة السعودية في التحول من التحکم في التنمية إلى استراتيجيات التمکين والتخطيط بالمشارکة وما استتبعه من تحول في دور المخطط العمراني نتيجة لتغير العملية التخطيطية. کما ترصد عملية التحول من النظام التقليدي للتخطيط إلى النموذج الفکري المفتوح الذي يأخذ بالتخطيط الاستراتيجي التراکمي والتکاملي ومبدأ حل التعارضات بين مجموعات القوى . وقد أدى هذا التوجه إلى دعم الأجهزة المحلية وتأکيد دورها لتحمل المسئولية ومشارکتها في وضع سيناريوهات التنمية وبدائلها ودعوة أصحاب المصلحة للمشارکة في عملية إدارة العمران ووضع الخطط الإجتماعية الاقتصادية وبرامج الإسکان والخدمات . کما غير دور المخطط ليصبح مفاوضاً ومسهلاً ووسيطاً لعملية التنمية. 

Keywords