A MICROSIMULATION APPROACH TO EVALUATE OPERATIONS OF WEAVING SECTIONS AT URBAN UNCONVENTIONAL INTERSECTIONS IN CAIRO

Document Type : Original Article

Authors

1 Department Of Civil Engineering, Faculty Of Engineering, Fayoum University

2 Highway Engineering, Department Of Civil Engineering, Faculty Of Engineering, Fayoum University

Abstract

Unconventional median U-turn intersections have been extensively implemented along major corridors in Cairo, Egypt. These unconventional intersections do not involve signalization at any point. They utilize a non-traversable median with a U-turn crossover at the downstream to manage all crossing movements and thus, creating two-sided weaving sections between the minor approach and the U-turn crossover. In this paper, VISSIM was used to model and simulate these weaving sections through an experimental analysis with 4 influential factors namely; major demand, minor demand, weaving length, and the minor through traffic split (% Mi THR). The experimental design resulted in 960 scenario runs, which were automated through an external Visual Basic program developed specifically for this study. The first stage of the analysis was dedicated to estimate the capacities of the weaving sections and the minor entrance, which were found negatively correlated. Increasing the major demand caused a decrease in the minor entrance capacity and an increase in the capacities of the weaving sections. It was also found that capacities increase with the increase in weaving length; however, increasing the length beyond 200 meters was not beneficial. Increasing the minor through split caused an increase in volume ratio and a decrease in capacities. Furthermore, regression analysis was used to develop various simulation based capacity prediction models that resulted in a relatively high R2 values. The second stage of the analysis was dedicated to test the appropriateness of the HCM 2010 weaving methodology when applied to the urban weaving sections to predict capacities, lane change rates, and speeds. Comparisons between the predicted and the simulated estimates showed that the HCM 2010 methodology provided higher capacity predictions up to 1.6 times the simulated capacities. On the other hand, the developed regression models produced capacity estimations that were more realistic. This provided evidence that the structure of the developed models is more suited to represent capacities of similar weaving configurations. Further comparisons using paired t-tests and parity plots  showed that, the HCM 2010 methodology also underpredicted lane change rates; therefore, speed predictions were higher than the simulated speeds at each weaving section. Finally, an effort was carried out to calibrate and modify the speed prediction algorithms of the HCM 2010; however, the effort did not yield any significant results.
لقد شهدت الآونة الأخيرة ظهور طرق غير تقليدية لمعالجة بعض التقاطعات رباعية الارجل بمدينة القاهرة. هذه الطرق لا تتضمن استخدام إشارات مرورية للتحکم في التقاطع ولکنها تتضمن اغلاق الجزيرة الوسطي بحيث يتم منع المرور المباشر من خلالها والاعتماد الکلي على فتحات الدوران الي الخلف وبالتالي تتقاطع مسارات الطريق الثانوي مع مسارات الطريق الرئيسي وتتکون قطاعات تقاطع المسارات على جانبي الجزيرة الوسطي. هذه الدراسة تتناول النمذجة والمحاکاة المرورية لقطاعات تقاطع المسارات الناتجة عن هذا النوع من التقاطعات الرباعية وذلک باستخدام برنامج (VISSIM) للمحاکاة المرورية التي اتاحت اختبار القطاعات تحت تأثير احجام مرورية مختلفة واطوال قطاعات مختلفة کما اتاحت أيضا حساب السعة المرورية للقطاعات المختلفة وتصميم بعض المعادلات للتنبؤ بالسعة المتوقعة بطريقة تحليل الانحدار. تتضمن الدراسة ايضا حساب سرعات المسارات المختلفة بکل قطاع بالإضافة الي المعدل الکلي لتغير الحارة المرورية وذلک لمقارنتها بالقيم المحسوبة باستخدام المعادلات الموجودة بدليل سعة الطريق (HCM 2010)  و الخاصة بتصميم و تحليل قطاعات تقاطع المسارات. بعد المقارنة وجد ان معادلات دليل سعة الطريق (HCM 2010) لا تصلح لمثل هذا النوع من القطاعات ذلک لأن المعادلات الموضوعة تعطي قيم سعات مرورية أکبر وسرعات مسارات اعلي من المتوقع بالإضافة الي معدل اقل لتغير الحارة المرورية. لذلک توصي الدراسة بعدم استخدام المعادلات الخاصة بدليل سعة الطريق (HCM 2010) لتصميم او تقييم اداء قطاعات تقاطع المسارات من هذا النوع في المناطق الحضرية ويفضل استخدام النماذج المذکورة في هذا البحث بعد اجراء المعايرة المطلوبة.

Keywords

Main Subjects