CHARACTERIZATION OF TRAFFIC PATTERNS IN URBAN AREAS -KUWAIT MODEL AS A CASE STUDY

Document Type : Original Article

Authors

1 Head of Engraining Traffic Division Kuwait

2 Traffic Eng. & Transportation Planning, Al Azhar University

3 Highway Eng., Cairo University

Abstract

Combining traffic assignment models and intersection delay functions into a single modeling framework could provide reliable representation of the travel times and route choices and accordingly improve the overall transportation planning process. This paper examines a proposed methodology for combining the traffic assignment models with intersection delay functions on realistic network in interaction with varying levels of congestion. For this aim the well-known HCM 2010 Formulas are used in order to calculate the delays for each turn movements. In addition, a commercial computer-aided transport planning called “VISUM” established at the PTV System Software and Constructing Gmbh Karlsruhe-Germany is used. To facilitate the calculations, an interactive computer program is developed. The proposed methodology is applied on the entire road network of Kuwait City Cente which is part of the city of Kuwait. As a consequence of the applied method, the accuracy of the List area model was raised significantly. The proposed methodology which includes the intersection delay models showed improvements of about 4%, 6%, 9% and 13% in comparison with the traditional traffic assignment methods. Further efforts should be directed toward implementing the modeling framework presented in this paper on larger and more realistic networks. 
يهدف هذا البحث إلى إعداد طريقة منهجية قابلة للتطبيق العملي تتضمن دمج نماذج التخصيص ونماذج التأخيرات المتولدة عند التقاطعات في نموذج عملي واحد. لتحقيق هذا الغرض تم دمج النماذج الرياضية المتاحة بدليل سعة الطرق الأمريکية HCM 2010 مع برنامج  VISUMالمستخدم في تخصيص الرحلات على شبکات الطرق ، وذلک لإمکانية أخذ التأخيرات عند التقاطعات في الاعتبار. ولاختبار مدى فاعلية المنهجية المقترحة فقد تم تطبيقها عن طريق تخصيص مصفوفة رحلات حالية (سنة الأساس) على جزء من شبکة طرق بمدينة الکويت. وتم افتراض أربع تصورات مختلفة لحجم الطلب على النقل فى المستقبل لحالات متنوعة. وقد أظهرت النتائج أنه عند استخدام المنهجية المقترحة تختلف النتائج عن مثيلاتها في نماذج التخصيص التقليدية بدون إدماج أزمنة التأخيرات، بنسب تصل إلى 4%, 6%, 9%، 13% للتصور الأول، الثاني، الثالث والرابع على الترتيب. وفى النهاية يوصى الباحث بضرورة تطبيق المنهجية المقترحة على عدد أکبر من الشبکات ذات الخصائص والأحجام المختلفة، وذلک من أجل الوصول إلى مقاييس يمکن تعميمها لمساعدة مخططي النقل في الحصول على نتائج أکثر دقة في عملية التخصيص ومن ثم زيادة دقة عملية تخطيط النقل بصفة عامة.
                                                                                                

Keywords