STUDENTS ENGAGEMENT IN E-LEARNING ENVIRONMENTS—A COMPREHENSIVE MODEL: MEASUREMENT, EVALUATION, AND RECOMMENDATIONS

Document Type : Original Article

Authors

Systems and Computers Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.

Abstract

Online learning has become at the core of educationsystems, especiallyafter the Corona pandemic. Noteworthy, LMS (Learning Management System) records all students' actions, whichisdifficult in traditionaleducationsystems,which, if properlyanalyzed, can give a clearpicture of the student'slearningbehavior.
This studyfocuses on measuring and analyzingstudents’ engagement with courses, thusprovidingstudents, teachers, and academicadvisorswithrecommendations for improvement. Research has shownthat the more students’ engagement thehigher the success rate. Therefore, weconsiderhigh engagement as a key successindicatorin aneducation system.
This researchidentifiedthe system-interaction attributesinfluencing the student’s engagementwith a course.  It integratesthoseattributesinto a model for measuring and evaluating the degree of student’s engagement—the LAST-CASE Model.  The LAST-CASE model isdesignedto measure the different engagement dimensions, such as cognitive, social, academic, and affective dimensions as recommended by the Community of Inquiry (CoI).  This article describes how to measuresuchattributesusingboth the LMS log and the xAPImethod.  In addition, we shed lights on how to assess the degree of “engagement” on differentthemes, e.g., for a student in a course, for a studentacross all courses in a particularfield, for differentstudents in different classes for the same course but taught by differentteachers, etc.
Keywords: Student’ engagement; learning management system; theoretical framework; Adaptive e-Learning; recommendations; learning analytics; learner model.
 
أصبح التعلم عبر الإنترنت في صميم أنظمة التعليم الحديثة، خاصة بعد جائحة کورونا. ومن الجدير بالذکر أن أنظمةادارة التعليمLMS تسجل جميع تفاعلات الطلاب مع النظام، وهو أمر لا يمکن القيام به في الأنظمة التقليدية، والذي إذا تم تحليله بشکل صحيح، يمکن أن يعطي صورة واضحة عن السلوک التعلمي للطالب.
 هذا البحث،يرکز على قياس وتحليل درجة "انخراط" الطالب (student engagement) في المقررات التي يدرسها، وبالتالي تقديم نصائح التحسين للطالب والمدرس والمرشد الأکاديمي.أثبتت الأبحاث أنه کلما زاد"انخراط" الطلاب في عملية التعلم زادت نسبة النجاح. لذلک، فإننا نعتبر "الانخراط" مؤشر نجاح رئيسي لنظام التعليم.
حدد هذا البحث مجموعة  من مؤشرات التفاعل مع النظامالمؤثرة في انخراط الطالب مع المقرر.  ولقياس وتقييم درجة "انخراط الطالب تم التکامل بين هذه المؤشرات في نموذج LAST-CASE. تم تصميم نموذج LAST-CASE لقياس أبعاد المشارکة المختلفة ، مثل الأبعاد المعرفية والاجتماعية والأکاديمية والعاطفية على النحو الموصى به من قبل مجتمع الاستقصاء (CoI)مع تقديم إجراءات حساب هذه السمات باستخدام XAPI وسجل .LMS
بالإضافة إلى ذلک،تلقي هذه المقالة الضوء أيضًا على کيفية تقييم درجة "الانخراط" على محاور عدة، أفقيا ورأسيا؛فعلى سبيل المثال، لطالب في مقرر دراسي، لطالب عبر جميع المقررات الدراسية في مجال معين، لطلاب مختلفين في فصول مختلفة لـ نفس المقرر الدراسي ولکن يتم تدريسها من قبل مدرسين مختلفين، إلخ. يعطي النموذج المقترح إطارًا لتحليل نتائج کل من هذه المحاور وإبراز نصائح تحسين المشارکة لکل من المعلمين والطلاب والمرشدين الأکاديميين.

Keywords