DESIGN METHODOLOGY and PERFORMANCE TECNIQUES In Architecture Schools of the 21st Century

Document Type : Original Article

Author

Architecture Engineering Department, Faculty of Engineering – Al-Azhar UniversityArchitecture Dept.

Abstract

The design process with its methodologies has usual stages, which have been agreed upon by many different types of architecture approaches during the previous periods. Recently, rapid technical development has resulted in expanding the boundaries of the design process and abandoning traditional methods in order to produce an architectural design, stemming from a new applied thought derived from the nature of the age, which leading to intellectual and technical revolution challenges in essence the former design theories. The failure to look at architectural fashions of various kinds in terms of their support for design studies and ideas, changing the quality of design and thinking, and performance techniques in more effective and more modern ways, has influenced the practice of architecture students to the design process within the design studio, resulting in a design thought that does not adequately reflect the real development of design skills and think in a substantive and sufficient manner to explore new ideas that reflect the design style of practical and practical engineering, but reflecting some of old skills and knowledge, which are good in appearance, but they do not reflect a clear engineering vision in the final architectural product within the design studio. The objective of the research is to develop an applied mechanism to build a design methodology that combines the methods used within the traditional design studio as a tool to build individual experiences from hand, and the design relevant to the 21st century standards, from other hand. ending with setting general framework of the theoretical and applied concepts of the proposed methodology.
 
هناک توجه متزايد نحو مناهج بديلة للتعليم المعمارى ککل والتصميم المعمارى بصفة خاصة تتجاوز أنماط التعليم الحالية التي إعتمدت على المناهج التقليدية وخاصة تلک المستمدة من مدارس العمارة القديمة. کما أن التطوَّر الکبير فى مسار العملية التصميمية، کالإعتماد على التفکير الإستنتاجى وقواعد الذکاء الصناعي الخاصة بالحاسب الآلي وإيجاد الحلول الإبتکارية، ومدى فَهم وتفاعل الطالب بتلک التقنيات أثناء مسار عملية التصميم، أدى إلى توسيع حدود العملية التصميمية والتخلى عن الأساليب وطرق التصميم التقليدية، مما أحدث ثورة فکرية وتقنية تتحدى فى جوهرها نظريات الممارسة المعمارية السابقة والمعتادة. إلا أن هناک قصور فى کثير من مدارس العمارة المحلية، يحول دون مواکبة ذلک التقدم السريع فى العملية التصميمية. کما أن العديد من الدراسات السابقة والتى رکزت على دراسة مفهوم عملية التصميم من زوايا عدة، إلا أنها مازالت تدور داخل نطاق منهجيات التصميم التقليدية، عبر إستعمال الحلول المؤقته، والإعتماد على مدى توافر المهارات الفکرية والمعرفية الذاتية لدى الطالب داخل إستوديو التصميم. هذا کله شکل الأساس والحاجة الحقيقية لإنطلاقة البحث والسعي إلى وضع منهجية تصميمية تطبيقية (بناء نموذج تصميمىتفاعلى ) يجمع بين:
- الطُرق المُتبعة داخل استوديو التصميم التقليدى من جهه وطرق التصميم المتوافقة مع معايير القرن الحادى والعشرين من جهه أخرى.
- إحداث "التوازن بين الجوانب التشکيلية فى التصميم" من جهة، و"القدرات الإبداعىة والفکرية والتقنية لطالب العماره" داخل إستوديو التصميم من جهة أخرى.
 

Keywords

Main Subjects