EVALUATING INDOOR AIR QUALITY IAQ IN PRIMARY SCHOOLS IN DOWNTOWN CAIRO, EGYPT

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Architecture, Faculty of Engineering, Ain Shams University, Egypt

2 Department of Architecture, School of Sciences and Engineering, The American University in Cairo, Egypt

3 Department of Architecture, Faculty of Engineering, Canadian International College, Egypt

Abstract

There has been a growing interest in investigating indoor air quality levels in complex buildings such as primary schools to assess the impact of students’ performance and well-being. Concerns are raised towards identifying the parameters that negatively affect indoor air quality in classrooms. Poor indoor air quality is expected to play a vital role in the prevalence of allergic and respiratory diseases. Indoor air quality in schools plays an important role in assessing student exposure to air pollution as children are more sensitive when exposed to unhealthy air because they breathe more air than their body weight and at a faster rate. This study shows measurements of carbon dioxide (CO2), particulate matter (PM2.5) and volatile organic compounds (VOCs) on indoor air quality for classrooms in a primary school in Cairo, Egypt, and discusses the concentration levels of these parameters on indoor air quality. Readings of the measurements were applied on an air quality monitoring system that is developed by the authors. This study raises awareness towards considering indoor air quality in schools designs with the purpose to minimize health risks and improve students’ Learning performance
 
صبحت جودة الهواء الداخلي )IAQ )موضو ًعا للعديد من الدراسات بسبب القلق المتزايد داخل المجتمع العلمي حول تأثيرات جودة ً الهواء الداخلي على الصحة، بالهواء الطلق. لذلک خاصة وأن الناس يقضون وقت أطول داخل البيئة المبنية مقارنة فمن المتوقع أن يکون تقييم جودة الهواء في المباني المدرسية دو ًرا رئيسيًا في تقييم آثار تعرض األطفال لتلوث الهواء، حيث يقضي األطفال ثلث وقتهم على األقل داخل المباني المدرسية، أي ما يقرب من سبع ساعات أو أکثر من اليوم في المدرسة. وبذلک يؤثر تقييم جودة الهواء الداخلي IAQ الردئ على األداء العلمي والحضور للتالميذ. يکون األطفال أکثر حساسية عندما يتعرضون للهواء غير الصحي، ألنهم يتنفسون عمو ًما کمية أکبر من الهواء بالنسبة لوزن الجسم بمعدل أسرع. فيکون لسوء نوعية الهواء الداخلي الناتج عن ترکيزات ثاني اکسيد الکربون )2CO )والمرکبات العضوية )VOC )الزائدة تأثير سلبي على حضور التالميذ وقدراتهم على التعلم، ويؤدي إلى ضعف األداء األکاديمي. لذلک، تعد جودة الهواء الداخلي في المباني المدرسية مهمة للغاية، وقد يکون لها تأثير کبير على نظام الرعاية الصحية في الدولة. أشارت الدراسات أي ًضا إلى أن ترکيزات ملوثات الهواء الداخلية في الفصول الدراسية، مثل ترکيزات ثاني اکسيد الکربون 2CO والجسيمات العالقة PM والمرکبات العضوية VOCs تتأثر بشکل کبير بمصادر تلوث الهواء خارج المدرسة، وخصو ًصا حرکة المرور واالنبعاثات الصناعية(. بقدر ما تحدد حرکة الهواء والرطوبة النسبية ودرجة حرارة الهواء حالة الهواء الداخلي، يمکن فحص نوعية الهواء الجيدة من خالل عدد الملوثات التي يمکن أن تؤدي إلى مشاکل صحية. يرکز هذا البحث على قياس وتقييم جودة الهواء في الفصول الدراسية بالمدارس المصرية استکشاف ما إذا کان هناک أي تأثير لتصميم الفراغات التعليمية )الفصول الدراسية( على جودة الهواء الداخلي وسيتم إجراء القياسات بواسطة نظام جهاز تم تطويره من قبل الباحثين لقياس ملوثات الهواء .

Keywords

Main Subjects