ASSESSING THE SUITABILITY OF EXTERNAL SPACES OF EDUCATIONAL SCHOOLS IN EGYPT FOR THE MOTOR DISABLED (A CASE STUDY: FUTURE INTERNATIONAL SCHOOL IN LUXOR)

Document Type : Original Article

Authors

1 Architecture Engineering Department, Faculty of Eng., Al- Azhar University, Qena, Egypt.

2 Architecture Engineering Department, Faculty Of Eng., Al- Azhar University, Cairo, Egypt

Abstract

Studying the concept of disability and the description and analysis of the problems that can face the physically disabled persons in the built environment are considered one of the most important issues that have not received sufficient attention by specialists in the field of architecture and urbanism. Actually, the physically disabled people face many barriers in Egyptian schools so that they can`t easily participate in society. So, it may lead them to isolation or exposure to more disabilities or accidents. Accordingly, this may affect their education, especially in light of the programs of integrating people with physical disabilities with healthy ones in one school. Therefore, removing those obstacles is one of the most important priorities of effective architectural work towards various disability issues. The research paper aimed to identify the spaces constituting the external environment in school buildings in Egypt through studying the state of the external spaces at the Future International School in Luxor, and to check their suitability to the requirements of the Egyptian code of the physically disabled. Further, the research aimed at monitoring the barriers that do not meet the functional requirements of people with physical disabilities, and studying the impact of those barriers on different groups of physically disabled children or adults. The research results revealed that the components of the external spaces at the Future International School meet the requirements of the Egyptian Code for the Disabled by 38%, and that 44% of the requirements have not been met. Further, 18% of the requirements exist, but they do not conform to the requirements of the code. Also, the results showed that those barriers have a very weak impact on the impaired persons in the upper extremities, while the impact is more severe on those who are impaired in the lower extremities, especially wheelchair users. Finally, the barriers are represented in the paths, external roads, slopes and the external stairs of the school.
 
يُعد دراسةة مههم اإلااقة ووميةيو وويليا المالةکال التي يمکن تو ومجأل األصةاام المعاقين حرکييا لي البيلة المبنية من تهم القضايا التي لم ويظى باالهتما الکالي من قبا الماتصين لي مجال العمارة والعمراو, حيث يماجأل األصاام المعاقمو الکثير من التيديال لي البيل حرکيا ة المبنية الاارجية لي مدارس التعليم لي مصةر, والتي اند وعاملهم معها لنو لل يصةع ي من املية مالةةارکتهم لي المجتمو, وي دل لى انعهالهم تو وعر ةةهم لمهيد من اإلااقة تو اليماد ي مما ي ر الى وعليمهم خايةة لي ا برامد دمد األصةاام المعاقين حرکييا مو األيةياد لي مدارس واحدةي وبالتالي لنو زالة ول العمائق من تهم توليةال العمةا المعمارا الهااا نيم قضةةةةايا اإلااقة الماتلهةي وهدق المرقة البيثية لى التعرق الى الهرامال المکمنة للبيلة الاارجية لي األبنية المدرسةية لي مصةر من خال دراسةة حالة الهرامال الاارجية بمدرسةة المستقبا الدولية باألقصر, ومدل مادمتها لمتطلبال الکمد المصةةةةرا للمعاقين, وريةةةةد ما بها من ويديال ال ولبي المتطلبال الم يهية ل صةةةةاام المعةاقين حرکييةا, ودراسةةةةة وةک ير ولة المعمقةال الي الهلةال الماتلهةة من المعةاقين حرکييةا األغهةال تو البةال يني وقةد وميةةةةا البيث لى تو مکمنال الهرامال الاارجية بمدرسةة المسةتقبا الدولية ولبي متطلبال الکمد المصةرا للمعاقين بنسةبة 38 ,% وتو 44 % من المتطلبةال لم يتم ولبيتهةا, وتو 18 %من المتطلبةال ممجمدة ولکنهةا مير مطةابقةة لمتطلبةال الکمدي کمةا تو لتلة المعمقال وک ير ةةةعيو جديا الى األصةةةاام المصةةةابمو لي األغراق العليا, بينما وک يرها تکثر صةةةدة الى األصةةةاام المصةةابمو لي األغراق السةةهلى خايةةة مسةةتعملم الکراسةةي المتيرکة, ووترکه ول المعمقال لي المسةةارال والطرقال الاارجية والمنيدرال والسالم الاارجية بالمدرسةي

Keywords

Main Subjects