THE QUALITY OF ARCHITECTURAL EDUCATION IN EGYPT TO BE COMPATIBLE WITH THE LABOR MARKET AND MODERN TECHNOLOGY

Document Type : Original Article

Authors

Architecture Department - Faculty of fine arts- Minia university, Minia,Egypt

Abstract

Architecture is a mirror for the development of society , and its economic development, as its basic is architectural and urban education ,which based on the historical background of modern architectural education in Egypt and due to the great expansion of university education, especially architectural one, you may notice the difference in university education systems and their development through different times in the faculties of engineering , faculties of fine arts and higher institutes, so models were selected from the various regulations of the departments and analyzed with a review of the method of education in light of the precautionary measures to combat Covid 19 and the subsequent adoption of the hybrid system between traditional systems and distance education that exposure to modern technological means in presenting The projects for arbitration, and After reviewing the mechanical education systems and the hybrid system resulting from the Corona pandemic and making analyzes of some regulations for architecture departments in Egypt, a set of questionnaires was then produced for heads of architecture departments, faculty members, experienced professionals in the profession and business owners (investors) in order to reach the composite system proposed by researchers, which guarantees the best Quality of architectural education compatible with the requirements of the contemporary labor market
 
العمارة هي مرأة لتطور المجتمع وتنميته اإلقتصادية وأساسها هو التعليم المعماري والعمراني ، وإنطالقا من الخلفية التاريخية للتعليم المعماري الحديث بمصر ونظرا للتوسع الکبير في التعليم الجامعي، وخاصة التعليم المعماري، فقد تالحظ إختالف أنظمة التعليم الجامعي و تطورها عبر االزمنة المختلفة بکليات الهندسة والفنون الجميلة والمعاهد العليا، لذا فقد تم إختيار نماذج من اللوائح المختلفة ألقسامها وتحليلها مع إستعراض ألسلوب التعليم في ظل اإلجراءات اإلحترازية لمکافحة کوفيد19 وما تبعه من إعتماد النظام الهجين ما بين األنظمة التقليدية و التعليم عن بعد والتعرض لوسائل التکنولوجية الحديثة في عرض المشروعات للتحکيم، وبعد إستعراض أنظمة التعليم الميکانيکي ونظام الهجين الناتج من جائحة کورونا وعمل تحليالت لبعض لوائح أقسام العمارة بمصر نتجت بعدها مجموعة إستبيانات لرؤساء أقسام العمارة و أعضاء هيئة التدريس و ذوي الخبرة بالمهنة وأصحاب األعمال )المستثمرين( وذلک للوصول الي النظام المرکب المقترح من قبل الباحثون والذي يضمن أفضل جودة للتعليم المعماري المتوافق مع متطلبات سوق العمل المعاصر.

Keywords

Main Subjects