EXPRESSIVE DIMENSIONS OF NATURAL LIGHTING IN HISTORIC WORSHIP BUILDINGS AND ITS EMPLOYMENT TO SERVE RELEGIOUS PURPOSES: A COMPARATIVE STUDY BETWEEN ANCIENT AND ISLAMIC ERAS IN EGYPT

Document Type : Original Article

Authors

Department of Architectural Engineering, Shoubra Faculty of Engineering, Benha University, Cairo, Egypt

Abstract

This research discusses the expressive potentialities of natural lighting in architectural design of worship buildings, and how it is employed to convey meanings and feelings that help achieving religious purposes. The study focused on historic worship buildings of Egypt, during two of the most important eras in the history of Egyptian architecture, namely ancient Egyptian and Islamic architecture. The aim of research is to explore how past architects used natural lighting methods to evoke connotations and feelings that reflect concepts of religion and create the appropriate atmosphere for prayer and worship, in order to extract design lessons that can be useful for contemporary practice in architecture. The research adopts comparative analysis approach to compare natural lighting methods in worship buildings during the two eras and interpret their meanings according to the dominant religious concepts during each era. The analysis method includes the study of natural lighting sources inside spaces and their effects in selected examples representing the prevalent types of worship buildings in each era, to inspect how they were utilized to create the suitable atmosphere and imply the appropriate connotations that are required for religious practices.
 
ينااق هااا البحا اإلمکاانااا التعبيرياة لإلضاااااءة الطبيعياة في التصااااميم المعماارر لادور العباافة، وکييياة في ييهاا في ف سااااياد ا علج حلبتين األحااساا ايم والمعااني الماتلياة التي فساااااهم في فحليب أهاداف المبنج جماالهياا ووجادانياا وعهنهياا، فطبيلا متبااينتين من حلا ه العمارة المصاارية وهما حلبة العمارة المصاارية اللديمة وحلبة العمارة اإلسااالمية، وعلک بهدف الملارنة بينهما لتحديد مدى افياقهما أو اختالفهما في کييية اساات ال أسااالي اإلضاااءة الطبيعية لادمة األضرال الدينية وايصااا الدالالا والمشاااعر التي فعکم المياهيم العلائدية للم تمع وفهيء األجياء المالئمة للتعبد، وعلک الساتاال الدرو التصاميمية التي يمکن االساتيافة بها في العمارة المعارارة ويعتمد البح علج اساتلراء أساالي اإلضااءة الطبيعية في النماعث الممصلة لتصاميم فور العبافة في کم حلبة، من خال فحليم مصاافر اإلضااءة الطبيعية في کم منها من حي أنماا اليتحاا ومياضاعها وأح امها وفصاميمافها، وکالک ف ايراا اإلضااءة الناف ة عنها من حي شادفها ومياضاع فرکوها وشاکلها ولينها وزمنها ومدفها والنال الناف ة عنها، ام محاولة ربطها بالمبافن الدينية الساائدة في کم حلبة منهما والمياهيم العلائدية الحاکمة والميجهة لليکر المعمارر خاللهما، من أجم الملارنة بينهما واساتنتاث مالم التشاابو واالختالف ومن ام واستاال فعميماا باصي أسالي التي يف ال مالي والرمور لإلضاءة الطبيعية في فور العبافة التارياية في مصر

Keywords

Main Subjects