EFFECTOF GEOSYNTHETICSTIFFNESSAND SURCHARGELOAD ONSTABILITY OF REINFORCEDEARTHSEGMENTAL WALLS

Document Type : Original Article

Authors

1 1Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.

2 Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt

3 Housing and Building National Research Center, Cairo, Egypt.

Abstract

Geosynthetic-Reinforced soil wall with modular blocks have been extensively employed in the constructionof highways and railways due to its good performance, convenient construction, and easyquality control.The service limit-state design requires accurate estimation of the lateralfacing displacement at the end of construction as well as after years of creep.Thelateraldeformation of reinforced soil zone is largely governed by reinforcement stiffness, andspacing. On the other hand, the wall surface surcharge, density of the retained soil, alsoaffect the lateral displacement and stability of such segmental wall. This paper investigated theinfluence of these factors using2-D numerical Plaxis software, andrecommendations proposed for the limitation of each factor were also provided. Theresults of this study indicate that,to achieve the stability of thereinforced segmental retaining wall(RSRW) the geogridstiffness should not be less than 1000 kN/m2, andspacing not more than0.60 m. On the other hand, the surcharge load has significant effect on stability of (RSRW).
 
تم استخدام حوائط التربة المسلحةبالمصنعات الجيوتكنيكية مع البلوكات الحجرية على نطاق واسع في بناء الطرق السريعة والسكك الحديدية نظرًا لأدائها الجيد ، وسهولة البناء والتحكم في الجودة. يتطلب التصميم دقة في تقدير الإزاحة الجانبية للواجهة في نهاية البناء وكذلك تأثير الزحف بعد سنوات من البناء. وتخضع الإزاحة الجانبية لمنطقة التربة المسلحة إلى حد كبير إلى جسآة التسليح والمسافات البينية، من ناحية أخرى فإن الحمل  الإضافي لسطح الجدار، وكثافة التربة المحتجزة ، تؤثر أيضًا على الإزاحة الجانبية والاتزان الكلى للجدار. وتم في هذا البحث دراسة  تأثير هذه العوامل باستخدام برنامج (بلاكسس ثنائي الأبعاد)، كما تم تقديم التوصيات المقترحة لحدودلكل عامل من هذه العوامل. تشير نتائج هذه الدراسة الي انه لتحقيق اتزان الحائط  الساند المركب للتربة المسلحة يجب الأ تقل جسآة التسليح عن 1000 كيلو نيوتن/ متر المربع، ولاتزيد المسافات البينة في الآتجاه الرأسى عن 0.6 متر. من ناحيه اخري الحمل الاضافي له تأثير كبيرعلي الاتزان الكلى للحائط.

Keywords

Main Subjects