• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Reviewers
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of Al-Azhar University Engineering Sector
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 18 (2023)
Volume Volume 17 (2022)
Issue Issue 65
Issue Issue 64
Issue Issue 63
Issue Issue 62
Volume Volume 16 (2021)
Volume Volume 15 (2020)
Volume Volume 14 (2019)
Volume Volume 13 (2018)
Volume Volume 12 (2017)
Volume Volume 11 (2016)
Sayed, M., Tarek, M., Hassan, A., Mohey, A. (2022). EFFECTOF GEOSYNTHETICSTIFFNESSAND SURCHARGELOAD ONSTABILITY OF REINFORCEDEARTHSEGMENTAL WALLS. Journal of Al-Azhar University Engineering Sector, 17(65), 1187-1199. doi: 10.21608/auej.2022.265710
Manar Adel Sayed; Mohamed Tarek; Abd-Elrady Hassan; Ahmed Mohey. "EFFECTOF GEOSYNTHETICSTIFFNESSAND SURCHARGELOAD ONSTABILITY OF REINFORCEDEARTHSEGMENTAL WALLS". Journal of Al-Azhar University Engineering Sector, 17, 65, 2022, 1187-1199. doi: 10.21608/auej.2022.265710
Sayed, M., Tarek, M., Hassan, A., Mohey, A. (2022). 'EFFECTOF GEOSYNTHETICSTIFFNESSAND SURCHARGELOAD ONSTABILITY OF REINFORCEDEARTHSEGMENTAL WALLS', Journal of Al-Azhar University Engineering Sector, 17(65), pp. 1187-1199. doi: 10.21608/auej.2022.265710
Sayed, M., Tarek, M., Hassan, A., Mohey, A. EFFECTOF GEOSYNTHETICSTIFFNESSAND SURCHARGELOAD ONSTABILITY OF REINFORCEDEARTHSEGMENTAL WALLS. Journal of Al-Azhar University Engineering Sector, 2022; 17(65): 1187-1199. doi: 10.21608/auej.2022.265710

EFFECTOF GEOSYNTHETICSTIFFNESSAND SURCHARGELOAD ONSTABILITY OF REINFORCEDEARTHSEGMENTAL WALLS

Article 5, Volume 17, Issue 65, October 2022, Page 1187-1199  XML PDF (1.23 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/auej.2022.265710
Authors
Manar Adel Sayed1; Mohamed Tarek1; Abd-Elrady Hassan2; Ahmed Mohey3
11Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.
2Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt
3Housing and Building National Research Center, Cairo, Egypt.
Abstract
Geosynthetic-Reinforced soil wall with modular blocks have been extensively employed in the constructionof highways and railways due to its good performance, convenient construction, and easyquality control.The service limit-state design requires accurate estimation of the lateralfacing displacement at the end of construction as well as after years of creep.Thelateraldeformation of reinforced soil zone is largely governed by reinforcement stiffness, andspacing. On the other hand, the wall surface surcharge, density of the retained soil, alsoaffect the lateral displacement and stability of such segmental wall. This paper investigated theinfluence of these factors using2-D numerical Plaxis software, andrecommendations proposed for the limitation of each factor were also provided. Theresults of this study indicate that,to achieve the stability of thereinforced segmental retaining wall(RSRW) the geogridstiffness should not be less than 1000 kN/m2, andspacing not more than0.60 m. On the other hand, the surcharge load has significant effect on stability of (RSRW).
 
تم استخدام حوائط التربة المسلحةبالمصنعات الجيوتكنيكية مع البلوكات الحجرية على نطاق واسع في بناء الطرق السريعة والسكك الحديدية نظرًا لأدائها الجيد ، وسهولة البناء والتحكم في الجودة. يتطلب التصميم دقة في تقدير الإزاحة الجانبية للواجهة في نهاية البناء وكذلك تأثير الزحف بعد سنوات من البناء. وتخضع الإزاحة الجانبية لمنطقة التربة المسلحة إلى حد كبير إلى جسآة التسليح والمسافات البينية، من ناحية أخرى فإن الحمل  الإضافي لسطح الجدار، وكثافة التربة المحتجزة ، تؤثر أيضًا على الإزاحة الجانبية والاتزان الكلى للجدار. وتم في هذا البحث دراسة  تأثير هذه العوامل باستخدام برنامج (بلاكسس ثنائي الأبعاد)، كما تم تقديم التوصيات المقترحة لحدودلكل عامل من هذه العوامل. تشير نتائج هذه الدراسة الي انه لتحقيق اتزان الحائط  الساند المركب للتربة المسلحة يجب الأ تقل جسآة التسليح عن 1000 كيلو نيوتن/ متر المربع، ولاتزيد المسافات البينة في الآتجاه الرأسى عن 0.6 متر. من ناحيه اخري الحمل الاضافي له تأثير كبيرعلي الاتزان الكلى للحائط.
Keywords
2-D Plaxis program; segmental wall; geogrid stiffness and spacing; surcharge load; backfill unit weight and shear strength; Facing horizontal displacement
Main Subjects
Civil engineering
Statistics
Article View: 76
PDF Download: 144
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.