A CASE STUDY OF LOSS QUANTIFICATION AND QUALITY ASSESSMENT IN GRAVEL SITES IN EGYPT'S ASSIUT PROVINCE

Document Type : Original Article

Authors

1 M.Sc. Geology Department, Faculty of Science (Assiut), Al-Azhar University, Cairo, Egypt

2 Geology Department, Faculty of Science (Assiut), Al-Azhar University, Cairo, Egypt.

3 Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Qena

Abstract

This reflects the fact that the Egyptian government's 2030 strategy provides for the creation of a variety of new cities, which necessitates the building of a multitude of highways that connect cities in order to encourage commerce between those cities and shoreline ports. The objective of the study is to evaluate the gravel materials for this purpose as well as to find out the percentage of losses in the quarries under study. The study will also analyze the economic losses associated with quarry operations by assessing many factors. Specimens are collected from the eleven quarries around the Assiut Governorate. The findings provide insight into how to best manage gravel resources in order to maximize their potential and minimize waste. Furthermore, this study can be used as a reference for future studies on gravel resources in Egypt. The results demonstrate that the gravel experiments had been straightforward to conduct and that the aggregate from these areas was appropriate for establishing roads and for blending with asphalt and cement. The analyzed quarries' gravel loss turned out to be 28.3 – 40.05%.
الملخص
 تعكس الدراسة استراتيجية الحكومة المصرية ورؤية الدولة 2030 لإنشاء مجموعة متنوعة من المدن الجديدة وهذا الأمر يتطلب بناء العديد من الطرق السريعة بغرض ربط المدن وتشجيع التجارة بين تلك المدن (مراكز المحافظة) والهدف من الدراسة هو تقييم الركام (الزلط) لهذا الغرض ومعرفة نسبة الهالك في تلك المحاجر. وقدمت الدراسة تحليل العوامل الاقتصادية المرتبطة بعمليات المحاجر من خلال دراسة العديد من العوامل. تم جمع العينات من احد عشر محجرا من محافظة أسيوط . منطقة الدراسة توفر النتائج نظرة ثاقبة حول كيفية إدارة موارد الحصى بشكل أفضل من أجل تعظيم إمكاناتها وتقليل النفايات. علاوة على ذلك، يمكن استخدام هذه الدراسة كمرجع للدراسات المستقبلية حول موارد الحصى في مصر وكانت نتائج الدراسة توصي بان الركام (الزلط) الناتج من منقطة الدراسة مناسبا للاستخدام في انشاء الطرق وكذلك يمكن استخدامه في الخلطات الاسفلتية ووجد ان نسبة الهالك في تلك المحاجر يتراوح بين 28.3- 40.05%.

Keywords

Main Subjects