PROTECT MUSEUMS FROM THEFT THROUGH THE GOOD DESIGN OF ARCHITECTURAL ELEMENTS

Document Type : Original Article

Author

Technical offece manager

Abstract

There is no doubt that museums are of the utmost importance that need provide the necessary
protection for it, Due to attacks exposed to it such as theft and vandalism (as in the Egyptian
Museum and Mahmoud Khalil Museum). There are many ways to protect museums not
limited to the use of cameras, alarms and human forces and can not only be relied upon,
Rather, they must extend to an integrated protection system by combining several systems
with each other and with architectural elements to access a purposefully protection method,
Which the perfect choice for good design of architectural elements is the first line of defense
to counter attempts to storm and steal museums. Good design of architectural and
construction elements in the building has the greatest impact on the protection of theft within
the museum, and it does not stop at the external dangers and external influences to achieve
this principle only, but also takes care of all the architectural and technical details of all the
architectural elements in it including all contents of furniture, fittings …etc. but goes beyond
that to study all the environmental and physiological factors of people working in the
museum, by understanding the determinants of the nature of the museum, the exploitation
and types of its activities and its relationship to one another. The research aims at achieving
the required means of defense for insurance includes design measures that prevent the thief
from entering the museum, through the designer's look to the style of defense and depth to
secure the museum by making sure that every architectural element in the line of the thief's
movement is secure and not porous and does not encourage it.
 
مما لا شک فيھ أن المتاحف ذات مستوي من الأھمية يجعلنا نوفر لھا الحماية اللازمة ، نظرا لًما تتعرض لھ من
اعتداءات مثل السرقة والتخريب ( کما حدث في المتحف المصري ومتحف محمود خليل ) . ھناک طرق عديدة لحماية
المتاحف لا تنحصر في استخدام الکاميرات وأجھزة الإنذار والقوي البشرية ولا يجوز الاعتماد علي ذلک فقط ، بل يجب
أن تمتد ھذه الطرق لعمل نظام حماية متکامل بدمج عدة أنظمة مع بعضھا البعض ومع العناصر المعمارية للوصول
لأسلوب تأمين ھادف ، حيث أن الاختيار الأمثل للتصميم الجيد للعناصر المعمارية ھو خط الدفاع الأول لصد محاولات
اقتحام وسرقة المتاحف . فالتصميم الجيد للعناصر المعمارية والإنشائية في المبنى لھ أکبر الأثر في تحقيق الاعتبارات
الخاصة بالحماية من السرقة داخل المتحف وھو لا يتوقف عند الأخطار والمؤثرات الخارجية الظاھرية لتحقيق ھذا المبدأ
فقط بل يعتني أيضا بًکافة التفاصيل المعمارية والفنية بکل العناصر المعمارية الموجودة فيھ متضمنا کًافة المحتويات من
أثاث وتجھيزات وخلافھ ، بل أنھ يتعدى ذلک لدراسة کافة العوامل البيئية والفسيولوجية الخاصة بالأشخاص العاملين
بالمتحف ، وذلک من خلال تفھم المحددات الخاصة بطبيعة المتحف واستغلال وأنواع الأنشطة القائمة بھ وعلاقتھا ببعض
. يھدف البحث إلي تحقيق وسائل الدفاع المطلوبة للتأمين من خلال التدابير التصميمية التي تعيق السارق من الدخول إلى
المتحف أو البقاء داخلھ بعد أوقات العمل ، من خلال نظرة المصمم إلى أسلوب الدفاع وعمقھ لتأمين المتحف وذلک بالتأکد
من أن کل عنصر معماري في خط حرکة السارق مؤمن ولا يسھل اختراقھ ولا يشجع على ذلک.

Keywords