SMART MATERIALS AND IOT ADAPTABILITY IN ARCHITECTURE AS TRANSFORMATIVE ELEMENTS IN THE CONCEPT OF CREATIVE CHILDREN SPACES

Document Type : Original Article

Author

Architecture Department, Pyramids Higher Institute for Engineering and Technology ( P.H.I.), 6th of October, Cairo, Egypt

Abstract

As a result of the development of materials, can be employed in the creation of spaces and
forms within the buildings more interesting and remarkable, converting materials that meet
environmental and structural function to more benefit from the distinctive materials in
buildings used for children, especially those buildings that contribute to the output of positive
energy in the form of indirect education - where Modern educational approaches are aimed -
at creating a creative and innovative generation. The creative environment for children is the
environment that contributes to raising the child's imagination and expectations according to
elements that help in using them in an unusual way.Here, the creative child possesses
unlimited imagination and architecture must respond to those needs for stimulating
imagination with what smart materials can offer. Smart materials are more multifunctional
"changeability and responsiveness according to needs". Being flexible and adaptable to the
environment by improving building’s impact to provide healthier and more efficient
environment.The research aims to utilize concepts of smart materials and intelligence
techniques that act more dynamically. IoT Internet of things emerged the architecture spaces
giving more smart potentials.
The application of "InternetofThings" in the architectural spaces affects the built environment.
The research question is whether the use of smart materials and IoT technology in children's
spaces provides a creative an innovative environment?
The dramatic increase in technology with new systems has encouraged the study of the
different characteristics of building materials. Through the analysis of some case studies that
deal with children's spaces, there is a presence of the characteristics and practices of
intelligence in architecture.The findings confirm that the use of smart materials and new
technological techniques in children's spaces is the source of the positive benefits that create a
cognitive relationship between the child and his environment.Through the lessons learned
from the analytical study, some ideas were proposed to enhance the concept of creativity in
architecture while giving a new dimension to the space and time.
 
نتيجة تطور المواد أمکن توظيفھا في إيجاد حيزات و إشکال ضمن المباني أکثر تشويقا وتحويلھا من مواد تلبي وظيفة بيئية
وإنشائية إلي الاستفادة منھا في مواد نجدھا أکثر تميزا استخدامھا في المباني المخصصة للأطفال وبالأخص تلک المباني
التي تساھم في إخراج الطاقة الايجابية في صورة تعليمية غير مباشرة وھو ما يتجھ إليھ المناھج التربوية الحديثة في خلق
جيل مبدع ومبتکر. البيئة الإبداعية للأطفال ھي تلک البيئة التي تسھم في إثارة خيال وتطلعات الطفل وفق عناصر مساعدة
في استخدامھا في صورة غير المعتاد عليھا والطفل المبدع من يمتلک خيال بلا حدود ويجب ان يتم الرد علي ذلک الخيال
بتصرفات بخامات تلبي ذلک الاحتياج وھو ما يتوفر في مواد البناء الذکية. إن تقنيات المواد الذکية لھا القدرة علي التکيف
الملحوظ يظھر دورا مھما في تطوير تکنولوجيا البناء. أصبحت المواد متعددة الوظائف لھا خصائص أھمھا" قابلية التغيير
والتجاوب وفقا للاحتياجات". توفر النظم الذکية المرونة وقابلية المبني للتکيف مع بيئتھ من خلال تحسين تأثير المبني لتوفير
بيئة أکثر صحة وکفاءة اعلي للمبني. يھدف البحث إلي استخدام مفاھيم التطور في المواد الذکية وتقنيات الذکاء التي تؤدي
وتتصرف بشکل أکثر ديناميکية. اثر دخول تقنية " انترنت الأشياء" في مجال الھندسة المعمارية مما أعطي فراغات
وإمکانات أکثر ذکاء. إن تطبيق "انترنت الأشياء" في الفراغات المعمارية يؤثر علي البيئة المبنية. يکمن السؤال البحثي بان
ھل استخدام المواد الذکية وتقنيات "انترنت الأشياء" في فراغات الأطفال يوفر بيئة إبداعية؟
أدت الزيادة الھائلة في التکنولوجيا مع نظم الإنشاء الجديدة إلي التشجيع علي دراسة الخصائصالمختلفة لمواد البناء.
من خلال تحليل بعضالنماذج من دراسات الحالة التي تتناول فراغات الأطفال تبين وجود مميزات وممارسات الذکاء في
العمارة. تؤکد النتائج إن استخدام المواد الذک ية والتقنيات التکنولوجية الجديدة في فراغات الطفل ھي مصدر الفوائد الايجابية
التي تحقق علاقة معرفية بين الطفل وبيئتھ. من خلال الدروس المستفادة من الدراسة التحليلية تم اقتراح بعض الأفکار من
اجل تعزيز مفھوم الإبداع في العمارة مع إعطاء بعد جديد للزمان واداراک المکان.

Keywords