EVALUATION OF OUTDOOR SPACESWITHIN THE CAMPUS "AL-AZHAR UNIVERSITY IN NASR CITY AS A CASE STUDY"

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Architecture, Faculty of of Engineering for Girls, Al-Azhar University, Cairo, Egypt

2 Department of Architecture, Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt

Abstract

Campus open spaces play an important role in meeting socialization and personal
development needs of youth. Various studies have shown that space use of youth is different
from that of general society: particularly their psychosocial nature and the activities they carry
out toward this nature differ from those of the children and adults. However, only a limited
number of studies have produced findings on the needs of youth toward obtaining gains
related to development of psychosocial nature required to carry out the activities aimed at
meeting such needs. This study analyzed the use of campus open spaces by youth .
The most preferred 3 places in study area have been chosen and with behavioral observation,
the activity types occurred in these places were identified. Which of these activities are for
personal development and which of them are for social development were determined.
 
تلعب الفراغات المفتوحة داخل الحرم الجامعي دوًرا ھامًا في تلبية احتياجات الطلاب والطالبات الشباب للتنشئة الاجتماعية
التفاعلية والتنمية الشخصية. وقد أظھرت در اسات مختلفة أن استخدام الفراغ للشباب يختلف عن المجتمع العام: خاصة أن
طبيعتھم النفسية الاجتماعية والأنشطة التي يقومون بھا في ھذا الصدد تختلف عن تلک الخاصة بالأطفال والبالغين. ومع
ذلک، فإن عددًا محدودًا فقط من الدراسات أنتج نتائج حول احتياجات الشباب نحو الحص ول على المکاسب المتعلقة بتطوير
الطبيعة النفسية والاجتماعية اللازمة لتعزيز حدوث الأنشطة التي تھدف إلى تلبية ھذه الاحتياجات. في ھذه الدراسة تم
استخدام الفراغات الخارجية المفتوحة في الحرم الجامعي من قبل الشباب، حيث تم اختيار أکثر ٣ فراغات مفضلة في
منطقة الدرا سة، ومع الملاحظة السلوکية، تم تحديد أنواع الأنشطة التي حدثت في ھذه الأماکن و أي من ھذه الأنشطة ھي
للتطوير الشخصي و للتنمية الاجتماعية.
يکشف البحث عددًا من المشکلات التي قد تعيق أداء المستخدمين داخل فراغات حرم جامعة الأزھر وتخلصالدراسة إلى
أنھ من خلال الت عرف على مدى استجابة الفراغات الخارجية في الحرم الجامعي لاحتياجات المستخدمين ( أعضاء ھيئة
التدريس والطلاب والموظفين) ، يمکن التوصية بطرق لتحسين البيئة الخارجية اللازمة لتسھيل العمل وخبرات التعلم
لمختلف المستخدمين داخل الحرم الجامعي وکذلک التفاعل الاجتماعي بين الطلاب وأعضاء ھيئة التدريس.

Keywords