ABSTRACT The ability to find one’s way and the experience of the wayfinding process within the built environment is an essential spatial skill that relies on our perception and cognition abilities of the wayfinder. Yet that skill ranges among humans as their cognitive abilities range and it significantly decreases within the mentally challenged. Wayfinding is defined by Arthur and Passini in 1992 “the process of finding the way to a destination in a familiar or unfamiliar setting using any cues given by the environment” . Wayfinding process is to perceive, explore and solve spatial problems within the built environment, it depends on two main elements obtaining appropriate incoming sensory information from the built environment and processing and interpreting that information into cognitive mapping which assist in the wayfinding process. The mentally challenged wayfinder characterised with lack in the cognition abilities which signifies a great barriers facing them in perceiving and finding their way within the built environment and their choice of routes independently and without any help and more important with dignity to enhance and facilitate their lives while reaching their required destination within a limited time. The well-designed built environment is based on interaction between the mentally challenged wayfinders and the environmental information cues. The environmental information cues are crucial for improving the awareness and providing the mentally challenged wayfinders with information and visual cues to help them to perceive the built environment and find their ways and enhancing the cognitive map. The paper discuss and determine the types of the environmental information cues within the built environment as the main force behind the perceiving and enhancement of the wayfinding process for the mentally challenged wayfinders.
إن عمليھ إيجاد الطريق من المھام اليوميھ التي يقوم بھا الانسان بھدف الوصول الي نقطھ معينھ، فھي سلوک يقوم بھ الانسان من خلال تفاعلھ مع البيئھ المحيطھ بھ، عن طريق استخدام حواسھ المختلفھ و ادراکھ. تعتبر عمليھ ايجاد الطريق من المھام الصعبھ التي تتطلب مھارات مختلفھ منھا الادراک الفراغي للبيئھ المحيطھ، ويختلف الادراک الفراغي من شخصالي اخر، فنجد الأشخاصذوي القدرات الخاصھ لھم ادراک فراغي محدود للبيئھ المحيطھ بھم، مع تباين الاختلافات بينھم من خلال فقدان جزء او بعضمن حواسھم. ان عمليھ ايجاد الطريق تتطلب بعض المعايير والمُدعمًات في البيئھ المحيطھ التي تعتمد علي حواس وادراک المستخدم للبيئھ المحيطھ، بالتالي يستقبل المعطيات و يقوم بتحليلھا و توظيفھا حتي يستطيع الوصول الي خريطة ذھنية تساعده للوصول للمنطقھ المنشوده في البيئھ المحيطھ. ان البيئھ المحيطة تتطلب ان تتواجد بھا بعض المُدعمًات البيئيھ التي تسھل عمليھ ايجاد الطريق لذوي القدرات الخاصھ، وتساعدھم للوصول لأھدافھم معتمدين علي انفسھم ومندمجين في المجتمع بدون اللجوء لمساعده الاخرين. ان الورقھ البحثيھ تناقش وتتناول العلاقھ بين الاشخاص ذوي القدرات الخاصھ والبيئھ المحيطھ وما تحتويھا من مُدعمًات بيئھ تساعد الاشخاص ذوي القدرات الخاصھ علي ادراک البيئھ المحيطة بھم والحرکھ من خلالھا بسھولھ ويسر وامکانيھ للوصول الي المنطقھ المنشوده
Hamza, I., Elgohary, A., & Dewidar, K. (2020). MENTALLY CHALLENGEDWAYFINDERS. Journal of Al-Azhar University Engineering Sector, 15(54), 57-66. doi: 10.21608/auej.2020.73131
MLA
Iman Salah El-Din Hamza; Amr Elgohary; Khaled Dewidar. "MENTALLY CHALLENGEDWAYFINDERS", Journal of Al-Azhar University Engineering Sector, 15, 54, 2020, 57-66. doi: 10.21608/auej.2020.73131
HARVARD
Hamza, I., Elgohary, A., Dewidar, K. (2020). 'MENTALLY CHALLENGEDWAYFINDERS', Journal of Al-Azhar University Engineering Sector, 15(54), pp. 57-66. doi: 10.21608/auej.2020.73131
VANCOUVER
Hamza, I., Elgohary, A., Dewidar, K. MENTALLY CHALLENGEDWAYFINDERS. Journal of Al-Azhar University Engineering Sector, 2020; 15(54): 57-66. doi: 10.21608/auej.2020.73131