IMPLEMENTATION AND ASSESSING UTILIZING OF VARK THEORY AT PEDAGOGY IN THE ARCHITECTURAL DESIGN STUDIO: EXPERIMENTAL STUDY

Document Type : Original Article

Author

Architectural Engineering Department, Canadian International College (CIC),Giza,Egypt.

Abstract

Visual, Auditory, Read/Write and Kinetic/Kinesthetic (VARK) theory contends that one’s
preferred learning modalities (LM) influences the best method to receive information, in order to
the superior learning process. It proposed to examine this theory with the sophomore level
(Level II) architecture students in methods of architectural learning in architectural design studio.
This study was applied to the undergraduate class of the architecture program at the Canadian
International College, El Sheikh Zayed Campus, Giza; Cairo (CIC), the study conducted through
two years, however, data collected during spring 2017 and fall 2018 semesters. The current study
verify the utilization and adoption of VARK as a learning method, through questionnaires as a
survey distributed to students to solicit their opinion regarding this experiment, and the perceived
influence it had on their architectural educational achievement, So as to take into account the
impact of learning styles (LS), the study proposed that the VARK theory will be applied in all
architectural student cohorts. Consequently, the conclusions of this study will determine whether
this pedagogical methodology should be further applied to all architectural students – freshman,
junior or senior level– or not. Eventually, the results showed that all architecture students were
Multimodal, the majority of students (36%) tend to the Kinesthetic learner, furthermore, the
students illustrate positivity about the application of the proposed experiment, besides, the study
showed the progress of students' grades after applying the experiment.
 
نظرية فارک ھى نظرية لأنماط التعليم المفضلة لدى الطلاب، وھى اختصار المتعلم البصري و المتعلم السمعي ومتعلم القراءة
والکتابة و المتعلم الحرکي، وھى تعد من طرائق التعلم المفضلة لتلقي المعلومات لدى الفرد والتى تؤدي الى عملية تعلم مميزة.
أقترحت الدراسة الحالية دراسة وتطبيق ھذه النظرية مع طلاب الھندسة المعمارية فى المستوى الثاني، وتطبيقھا فى أساليب
التعلم المعماري في استوديو التصميم المعماري. تم تطبيق ھذه الدراسة فى برنامج الھندسة المعمارية في الکلية الکندية الدولية ،
حرم الشيخ زايد، الجيزة؛ القاھرة، أجريت ھذه الدراسة على مدار عامين، بينما تم جمع بيانات الدراسة خلال ربيع عام ٢٠١٧
وخريف ٢٠١٨ . تتحقق الدراسة الحالية من اعتماد استخدام فارک کوسيلة للتعلم ھى استوديو التصميم المعماري، تمت الدراسة
من خلال استبيانات يتم توزيعھا على الطلاب لاستطلاع رأيھم بشأن ھذه التجربة، وتقييم التأثير الملحوظ الذي أحدثتھ على
تحصيلھم التعليمي المعماري، بعد تطبيق نظرية فارک( ومراعاة أساليب التعلم. نتائج ھذه الدراسة ستحدد ما إذا کان ينبغي
تطبيق ھذه المنھجية التربوية على جميع طلاب الھندسة المعمارية، طلاب (مبتدئي – متوسطى – متقدمى) المستوي أم لا. في
النھاية ، أظھرت النتائج أن جميع طلاب الھندسة المعمارية الذين تم التجربة عليھم کانوا متعددي الانماط التعليمية، غالبية
الطلاب ( ٣٦ ٪) يميلون إلى التعلم الحرکي، علاوة على ذلک، أتضح اتجاه رأى الطلاب الإيجابي بخصوص تطبيق التجربة
المقترحة، إلى جانب ذلک ، الدراسة أظھرت تقدم درجات الطلاب وتقديراتھم بعد تطبيق التجربة.

Keywords