PERFORMANCE ANALYSIS OF A DIESEL ENGINE OPERATED BY BIODIESEL BLENDS PREPARED FROM WASTE COOKING OIL

Document Type : Original Article

Authors

Department of Mechanical Engineering- Faculty of Engineering, Ain Shams University. Cairo. Egypt.

Abstract

The Biodiesel was prepared from waste vegetable cooking oil that was collected from potato chips factory. It was prepared at the laboratories of faculty of Science Ain Shams University by transesterification method. The oil was filtered and heated, then methanol was added in the presence of potassium hydroxide as a catalyst. Several blends of biodiesel and mineral diesel were produced to be used in this study: B0, B10, B20 and B30 respectively. These blends were used to operate a single cylinder air cooled diesel engine of model: Deutz (F1L511) to analyze its performance and emissions. The thermal efficiency was improved when the blend B20 was used. The exhaust gases temperature increased by increasing the blending ratio. The carbon monoxide (CO) emission was decreased by increasing the blending ratio. The nitrogen oxides (NOx) emissions were increased by using biodiesel blends. The best performance of the engine was obtained by using the blend B20. 

 
 

الوقود الحيوي تم إعداده من زيت الطعام المستخدم الذي تم تجميعه من مصنعبطاطس الشيبسي, تم إعداده في معامل  کلية العلوم- جامعة عين شمس بطريقة الاسترة. تم تصفية الزيت وتسخينه، ثم تم إضافة کحول الميثانول في وجود هيدروکسيد البوتاسيوم کعامل حفاز. تم إنتاج عدة خلائط من الوقود الحيوي ووقود الديزل ليتم استخدامهم في هذه الدراسة: 0%، 10%، 20% و 30% على الترتيب. هذه الخلائط استخدمت لتشغيل محرک ديزل ذو اسطوانة واحدة وتبريد بالهواء مارکة دويتز(اف1ال511) لتحليل أداءه وتحليل انبعاث العادم. الکفاءة الحرارية تحسنت باستخدام الخليط 20%. درجة حرارة غازات العادم ارتفعت بزيادة نسبة الوقود الحيوي في الخليط. انبعاث أول أکسيد الکربون انخفض بزيادة نسبة الوقود الحيوي في الخليط. إنبعاثات أکاسيد النيتروجين ارتفعت باستخدام خلائط الوقود الحيوي. أفضل أداء للمحرک تم الوصول إليه باستخدام الخليط 20%. 


 

Keywords