PARTIALLY CONFINEMENT OF CORNER REINFORCED CONCRETE COLUMNS WITH SPECIAL TECHNIQUE

Document Type : Original Article

Author

Civil Engineering Dept., Faculty of Engineering, Al-Azhar University, Cairo, Egypt.

Abstract

This paper presents an experimental and analytical program to examine the different causes of confinement of corner reinforced concrete columns.  The effect of number of outer stirrups, confinement area, partially penetrative dowels and fully penetrative dowels on the behavior of reinforced concrete corner reinforced concrete columns was studied. Experimental and analytical programs of two groups were performed. Horizontal displacement and strains were measured at different stages of loading. The load strains curves were plotted and discussed. The relation between each variable and the capacity of the column were plotted. The specimens were modeled using finite element analysis. The analysis was based on the non-linear iterative secant stiffness formulation. The final results showed that the partially penetrative dowels used in confinement were more effective than fully penetrative dowels. The rarefaction in the concrete particles in case of fully penetrative dowels caused reduction in failure load in comparison with the expected failure load.
 
هذا البحث يقدم دراسة نظرية وعملية لاختبار الإحاطة الجزئية للأعمدة الخرسانية المسلحة الرکنية کحل فعال لتدعيم الأعمدة الرکنية في المباني القائمة. تم دراسة النقاط التالية على سلوک الأعمدة الخرسانية المسلحة الرکنية: تأثير المساحة المحاطة، و عدد الکانات الخارجية ، و نسبة تسليح العمود و کذلک الجوايط ذات الاختراق الجزئي و الجوايط ذات الاختراق الکلي للخرسانة. تم عمل برنامج عملي و دراسة تحليلة  لمجموعتين من الأعمدة. تم قياس الإزاحات الأفقية و کذلک الإنفعالات في مراحل مختلفة من عمر التحميل للأعمدة. تم رسم منحنيات الحمل مع الانفعال للعينات و کذلک تم تحديد علاقة کل متغير بقيمة الحمل الأقصى للعينة. النتائج النهائية تشير إلى أن العينات المقواه باستخدام الجوايط ذات الاختراق الجزئي أکثر فاعلية من العينات المقواه باستخدام الجوايط ذات الاختراق الکلي، حيث أن الاختراق الکلي لقطاع العمود تسبب في فصل بين جزيئات الخرسانة نتج عنه تخفيض في الحمل الحقيقي عن الحمل المتوقع.

Keywords

Main Subjects