Document Type : Original Article
Authors
1
قسم العمارة - کلية الهندسة بقنا ـ جامعة الأزهر
2
قسم العمارة ـ کلية الهندسة بالقاهرة ـ جامعة الأزهر
Abstract
Currently, the efforts of countries have been headed towards Sustainability Development for fear of the negative effects of the irresponsible use environmentally of resources and capabilities, hoping to achieve better growth rates economically, socially and environmentally which guarantees a high standard of living at the level of present and future generations, a sustainable building is connected closely with all sections of sustainable development, starting from human resources sustainability represented in users of Architectural work passing through the sustainability of natural resources, in addition to an economical sustainability, and the problem of achieving that architect and its expansion towards an obvious understanding in the relationship of the partners of architect product with motivations of sustainability achievement and their influence by it, on which an architect ought to construct his ideology and Weaves around it his justifications in order that it will be a method for him where he could achieve all partners' interest in a form of architect works upgrading society and maintaining its environmental capabilities .
Motivations to achieve goals are formed by necessities, desires and values, concerning necessities , they are mandatory, they are often in a form of general laws or private conditions from the State or the development bodies that obligates architect work partners to work inside the sustainable framework during the age of project, whereas the desires, they are motivational, they may be in the form of legislations and laws of conditional, or they are in a form of feasibility study in which a consultant motivates a client so as to achieve profits and financial gains in case the project sustainability criteria have been adopted, while the values, they are optional no approach to them except with cultural awareness, that is poured in the circle of commitments and liabilities of religious institutions, Media, Education and the role of NGOs. and civil society organizations, and to work on all these motivations in order to achieve the goals of sustainable architect, it is necessary to realize the fact of relationships among the architect Product partners as well as the dimensions of the mentioned sustainability achievement, it is well-known that such relationships have changed in their interests and altered in their priorities from a project to another, based on the type of project, its location, the objective of its establishment ,its Financial allocations as well as client's culture , his thinking pattern, his relationship with the project use, and that all agrees with the legislations, laws and conditions applicable in temporal and spatial boundaries of the project site . The research has tried to address the fact of these relationships so as to reach a scientific approach through which it is possible to draw a proposal assisting an architect through the design process in applying the sustainable architect systems in a design within a framework that guarantees an interest for all partners of an architect work.
تتجه جهود الدول حالياً نحو التنمية المستدامة خوفاً من الآثار السلبية للاستعمالات غير المسئولة بيئياً للموارد والإمکانيات، وطمعاً في تحقيق معدلات نمو أفضل اقتصادياً واجتماعياً وبيئياً، مما يضمن مستوى معيشي راقٍ لشعوبها على مستوى الأجيال الحاضرة والمستقبلية، وترتبط العمارة المستدامة بجميع فروع التنمية المستدامة ارتباطاً وثيقاً بداية من استدامة الموارد البشرية متمثلة في مستعملي العمل المعماري مروراً باستدامة الموارد الطبيعية بالإضافة إلى الاستدامة الاقتصادية، وتعود الإشکالية في تحقيق تلک العمارة وانتشارها إلى الفهم الواضح في علاقة شرکاء المنتج المعماري بدوافع تحقيق الاستدامة وتأثرهم بها، والتي من المفترض أن يبني عليها المعماري أيدولوجياته وينسج حولها مبرراته فتکون له منهاجاً يستطيع من خلاله تحقيق مصلحة الشرکاء جميعاً في صورة أعمال معمارية ترتقي بالمجتمع وتحافظ على المقدرات البيئية.
وتتشکل دوافع تحقيق الأهداف من ضرورات ورغبات وقيم، فأما الضرورات فهي إلزامية وغالباً ما تکون في صورة قوانين عامة أو اشتراطات خاصة من الدولة أو جهات التطوير تلزم شرکاء العمل المعماري بالعمل داخل الإطار المستدام خلال عمر المشروع، وأما الرغبات فتکون عامل مساعد على التحفيز وقد تأتي أيضاً في صورة تشريعات وقوانين مشروطة أو تکون في هيئة دراسات جدوى اقتصادية يحفز الاستشاري بها العميل لتحقيق أرباح ومکاسب مادية إذا ما تم تبني معايير الاستدامة بالمشروع، وأما القيم فهي اختيارية لا سبيل لها إلا بالوعي الثقافي ويصب ذلک في دائرة التزامات ومسؤوليات المؤسسات الدينية، الإعلام، التعليم ودور الجمعيات الأهلية ومنظمات المجتمع المدني. وللعمل على کل تلک الدوافع من أجل تحقيق أهداف العمارة المستدامة فلابد من إدراک حقيقة العلاقات بين شرکاء المنتج المعماري وأبعاد تحقيق الاستدامة السالفة، ومن المعلوم أن تلک العلاقات تتغير اهتماماتها وتتبدل أولوياتها من مشروع لآخر، وذلک تبعاً لنوع المشروع وموقعه والهدف من إنشاؤه ومخصصاته المالية علاوة على ثقافة العميل ونمط تفکيره وعلاقته باستعمال المشروع ويوافق ذلک کله التشريعات والقوانين والاشتراطات المعمول بها في الحدود المکانية والزمانية لموقع المشروع. ويحاول البحث الوقوف على حقيقة تلک العلاقات للوصول إلى مدخل علمي يمکن من خلاله وضع مقترح يساعد المعماري خلال العملية التصميمة في تطبيق نظم العمارة المستدامة بالتصميم في إطار يضمن تحقيق المنفعة لجميع شرکاء العمل المعماري.