INTERACTIVE URBAN DESIGN STUDIO TOWARDS A BETTER PERFORMANCE FOR THE DEVELOPMENT OF STUDENT`S INNOVATIVE SKILLS

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Architectural Engineering, Benha University, Cairo, Egypt

2 Department of Architecture, Higher Institute of Engineering in 15th May City, Helwan, Egypt

Abstract

This study evaluates the impact of using virtual reality (VR) technology in the field of urban education with the aim of improving students' creative skills. It seeks to create an interactive virtual environment that either enhances the real environment or acts as a substitute during crisis situations like the COVID-19 pandemic. The research follows a systematic approach, including a review of previous literature to understand the concepts of VR and augmented reality (AR) and their applications in engineering education. It also explores the concepts of creativity and creative skills employed in the teaching process.
The study analyzes published international experiments, focusing on their methodologies and measurement tools. An experiment was conducted on third-stage architecture students to assess the effectiveness of integrating VR technology into the educational process. Data was collected using a five-point Likert scale questionnaire. The results demonstrate a positive impact of VR technology on students' creative abilities in the field of urban design. The integration of VR facilitated enhanced skills in anticipating long-term consequences, reorganizing information, paying attention to details, and problem-sensing. One key advantage of VR technology is its ability to transport students to different temporal environments, enabling spatial and temporal mobility and facilitating learning, particularly during crises like the COVID-19 pandemic.
Based on these findings, the research confirms the effectiveness of integrating VR technology into the urban educational process to enhance students' creative capabilities. The positive outcomes of the experiment support the utilization of VR as an innovative educational tool in the field of urban design. By leveraging VR, the quality of design work can be improved, while interaction and learning among students can be enhanced.
 
تهدف هذه الدراسة إلى تقييم تأثير استخدام تقنية الواقع الافتراضي في العملية التعليمية العمرانية، وتسعى إلى تحسين مهارات الطلاب الإبداعية من خلال خلق بيئة تفاعلية افتراضية تعزز البيئة الواقعية أو تكون بديلًا لها في حالات الأزمات مثل جائحة كوفيد-19. تتبع الدراسة منهجية بحثية تشمل مراجعة الأدبيات السابقة لفهم مفاهيم الواقع الافتراضي والواقع المعزز واستخداماتهما في التعليم الهندسي. كما تتناول الدراسة مفاهيم الإبداع والمهارات الإبداعية المستخدمة في عملية التعليم.
تقوم الدراسة بتحليل التجارب العالمية المنشورة والتركيز على منهجياتها وأدوات القياس المستخدمة في كل تجربة. وقد تم إجراء تجربة على طلاب المرحلة الثالثة في قسم العمارة لقياس فعالية دمج تقنية الواقع الافتراضي في العملية التعليمية. تم استخدام استبيان بمقياس ليكرت ذو الخمس درجات لجمع البيانات المطلوبة للتقييم. وقد أظهرت النتائج أن استخدام تقنية الواقع الافتراضي أثر بشكل إيجابي على معدلات القدرات الإبداعية للطلاب في مجال التصميم العمراني. فقد تم تعزيز مهارات الطلاب في التداعيات البعيدة وإعادة تنظيم المعلومات والإفاضة بالتفاصيل والتحسس للمشكلات عن طريق دمج التقنية في العملية التعليمية. بالإضافة إلى ذلك، تمتاز تقنية الواقع الافتراضي بقدرتها على نقل الطلاب إلى بيئات مختلفة بشكل زمني، مما يوفر التنقل المكاني والزماني ويسهم في التعلم خلال الأزمات مثل جائحة كوفيد-19.
وبناءً على النتائج، يؤكد البحث فاعلية دمج تقنية الواقع الافتراضي في العملية التعليمية العمرانية لتعزيز القدرات الإبداعية للطلاب. وبالنظر إلى النتائج الإيجابية للتجربة، يمكن استخدام تقنية الواقع الافتراضي كأداة تعليمية مبتكرة في التصميم العمراني، مما يسهم في تحسين جودة العمل التصميمي وتعزيز التفاعل والتعلم لدى الطلاب.

Keywords

Main Subjects